Ееех масла, масла. Тази тема стана доста дълга и вече няма прочитане - т.е. няма реално хора, които да отделят толкова време за да си отговорят на един прост въпрос - Какво масло да й сложа на мойта по дяволите, щото все пак е особен мотора, боксер един вид?
Така като следя темата повечето питащи са прелистили до 5 страници назад, а в темата има доста информация някъде по към началото. Ако се върнете към началото на темата колеги, ще видите, че еднозначен отговор на този екзистенциален дискурс (за мотора) няма и няма как да има.
Избора на масло се прави на база състоянието на Вашата кола. ДА - някои масла предлагат уникални предимства, някои уникална цена, някои са вискозни, някои са тънки, има температурно устойчиви и не толкова устойчиви, някои мият, някои остават по метала, има с подредени молекули (странно нали) има и с разбъркани, с някои мотора се чувства по-добре, с други не толкова, но си работи напълно фукционално. В крайна сметка има ли универсална формула да предпазим нашата инвестиция?
Всеки има собствен отговор на този въпрос, защото и инвестицията на всеки е различна (от кола за 1000 лв до кола за 80 000 лв). Производителя също иска да се предпази от клеймове и затова е дал указания, които статистически е сметнал, че няма да предизвикат проблеми с Вашият двигател. Естествено трябва да се внимава и с Вносителите, които често си измислят удължени интервали за смяна на консумативи.
Ако синтезираме всичко изписано до момента (а то е страшно много за хора, които не им е интересно да четат 20 часа без накрая да знаят какво трябва да правят) може би се открояват основните мооменти:
За атмосферни коли:
- сменяйте си маслото навреме и по-често (8-10К км макс в зависимост от експлоатацията) и минимум веднъж годишно; Това с 15-20К го оставете на немските болиди.
- вискозитета може да намерите във всяка книжка за Инструкции на собственика (Owner Manual) за съответните години, въпреки че до 2012 (до представянето на FA и FB моторите) Субару няма направени съществени промени за EJ двигателите. Ако тази информация не ви се струва разбираема, допитайте се до механика, който поддържа Вашата кола. Той би следвало вече да има представа за състоянието на карантията в коша отпред и ще ви даде най-добрия съвет (дано само не е представител/вносител на масла
)
- правете от време на време промивка на двигателя (примерно веднъж на три смени) с препарат на детергентна основа, който няма да прецака гумените уплътнения и няма да свали наведнъж много мръсотия.
- Проверявайте системно нивото на маслото за да няма изненади, особено в ранните месеци след придобиване.
- Минавайте през доверен сервиз поне веднъж годишно за оглед от специалист (нещо като профилактичните прегледи при GP) - лекуване на болежки в ранна фаза често е доста по-евтино.
За турбо коли:
- в стоков вариант важи горното, отчитайки особеностите на турбинираните ДВГ и предписанията на производителя за конкретната моделна година.
- при тунинг - ако сте от хората, които са изстрадали тунинга от А до Я с десетки безсънни нощи и мръсотия под ноктите знаете какво ви трябва. Ако сте любител с пари, който си тунингова колата с пълна вяра на механика - слагате това, което той ви каже и за което ще носи отговорност.
Сигурен съм, че ще се намерят хора да критикуват моя пост, но бих искал да задам въпроса, който задодох на човека развил темата (Алекс) - може ли някой да ми покаже двигател "счупен" от минерално масло, което е сменяно навреме? Двигател, в който количествено да е измерено, че се е износил защото не е карал с марка масло А, ами е бил с марка Б (на атмосферна кола)? Маслото може да задълбочи проблеми на двигателя, когато дълго време те са неглижирани, но стига да го има и да не е станало вече шербет, то ще си върши функцията (смазване и охлаждане) в по-малка или по-голяма степен.
Като човек, който е сменил масла от долнопробен Shell 10W40(в Германия слагат такова), през долнопробен Мобил 5w40, Eneos 5w40, Mobil 1 0w40 до "супер" марка Amsoil 5w30 и обратно до Ravenol 5W40 VSI (в момента) мога да кажа, че това, което се очакваше логично се случи - двигателя (вече на 324К км) гори по-тънките масла повече от по- вискозните. Разлика в работата на мотора с по-тънки и по-вискозни масла има. С тънките - леко палене, добро развъртане, бавно загряване, загуба от 1,5 -2,5 лтр/10 000 км. С по - вискозните - по -бързо загряване, по-шумна работа на мотора, разход от 1-1.5 лтр на 10000 км. Съществената разлика: Смяна на премиум масло - 120 -150 лв, Смяна на минерален бълвоч - 40-60 лв.
Извод: ако имате пари слагате екзотика и се надявате тя да не си отива бързо. Ако имате проблем с двигателя и той си лапа масло, каквото и да сложите не може да съживите съществено болния кон - вашият мотор или има проблем или няма. В този случай Вашият механик има думата и в интернет няма да намерите отговори.
И накрая - ако колата ви гори 4-5 литра/10000 км ще ви излезе по-изгодно да я продадете или да ремонтирате ASAP. Трошенето на космически суми (800 -1000 лв годишно) за проби с бутикови масла, промивки и добавки няма да оправят проблема и е по-добре максимално бързо да върнете автомобила в "релси", защото след такъв разход идват други скъпи дертове (свещи, катализатори, ламбда сонди и прочие).
Извинявам се предварително за загубеното време.