Правила за пускане на обяви в раздела
Тук се обсъждат проблеми, касаещи повече от един модел на Субару и общи въпроси.
|
Страница 1 от 1
|
|
Увредена резба на шпилките при смяна на гуми
Автор |
Съобщение |
alligator
Регистриран на: Нед Фев 12, 2017 11:23 pm Постове: 25
Автомобил: XV CVT 2.0i 2012
Рейтинг: 0
|

Здравейте, В последните 3-4 години на 2 различни автомобила Субару срещам един и същ проблем. Когато отида за смяна на гуми, гумаджиите винаги късат шпилка на джантата при развиване на гайките, като понякога това става с 1 шпилка, понякога дори 2 за една смяна на гуми. Първо се замислих дали проблема е с гумаджията, но го смених преди 1 година и проблема продължава. Тези шпилки станаха като консуматив.
Единият гумаджия ми казва, тя гайката била завита накриво и съответно като тръгне да я развива тя не се развива правилно и шпилката се къса. Съответно аз трябва да отида до сервиз, да се избие старата шпилка и т.н. и това пак до следващата смяна на гуми. По ред причини не мога да разчитам на гумаджията да го направи, дори и да си нося шпилки в джоба. Сегашното ми субару е горе долу ново (2018г), но и предишната ми имаше същия проблем. Не мога да си представи че живота на шпилките е толкова малък, както и че ги правят от кофти метал.
Вече се замислих да си купя и да си сменя шпилките на всички гуми, че поне да отшуми този проблем за няколко години, ама дали няма да попадна на друга кофти серия шпилки.
Само при мен ли го има това, кофти гумаджии ли нацелвам или си е фабричен дефект и на други Субара?
|
|
|
Сря Май 14, 2025 10:33 am |
|
|
nikentce
|
Не е само при теб разбира се. Аз затова от години съм на схемата с 2-ри чифт дажнти и пролет-есен си въртя сам гумите за половин час. Гумаджиите винаги бързат, ползват мощни гайковерти, често не нагласят добре гайките преди да тръгнат да навиват и т.н. Гумаджия ползвам само за монтаж-демонтаж и баланс на гумата на джаната, и за нищо друго. Като купувам нови гуми им нося само джантите със старите гуми, а не отивам с колата, за да не ми я пипат. 2-ри комплект джанти и сумарно час занимавка на година излиза много по-евтино и с по-малко главоболия! Предвид, че един монтаж-демонтаж-баланс гони вече 150 лв, 400 лв за читави джанти 2-ра ръка е смешна инвестиция.
|
|
|
Сря Май 14, 2025 11:11 am |
|
|
valqk
|
Аз съм на същата схема - комплекти джанти и си ги сменям сам. Гумаджиите са под всякаква критика. Дори за баланс/изправяне, вече трудно намирам да ги направят като хората от първия път. При последното ми посещение исках аз да си сложа крика на правилното място, аз да си махна капачката на джантата и да ми ги стегнат съвсем леко... като извадих динамометричен ключ да си ги стегна и им паднаха ченетата... (а така трябва да работят те) Та... най-добрият вариант е 2 комплекта джанти и си ги сменяш, когато поискаш и го правиш както трябва и няма да имаш проблем. Аз лично съм късал 4 от 5 шпилки в движение, заради презатягане. Хубавото от цялата работа е, че нищо лошо не се случи (просто се прибрах на рапатрак) и също, че аз си ги бях стегнал сам. Точно си бях взел нов/сериозен/ гайковерт... от тогава ползвам динамометричен за достягане. 
_________________ http://www.hostit.bg/
|
|
|
Сря Май 14, 2025 11:29 am |
|
|
BAlexandrov
|
На мен до сега не ми се е случвало. А си бях купил 2 резервни шпилки с тази цел. Гледам да имам минимално работа с гумаджии и затова помага карането със всесезонни гуми 
|
|
|
Сря Май 14, 2025 11:58 am |
|
|
alligator
Регистриран на: Нед Фев 12, 2017 11:23 pm Постове: 25
Автомобил: XV CVT 2.0i 2012
Рейтинг: 0
|
Аз където ходя за смяна на шпилка, ако не стоя до майстора, няма как да разбера дали ми слагат нова или стара шпилка. По старите такива, вероятно с времето се амортизират и ставам вечен абонат на сервизите за дребни простотийки. Не ми се купува втори комплект джанти защото за моята кола, 18ки, цената е над 1000лв, по скоро дори отива към 1500лв. По скоро се замислям да купя едни 20 шпилки (оригинални) и да ми ги сменят веднъж завинаги всичките и така да избутам поне 2-3 години без драми.
Ей сега искам да сменя един TPMS датчик, защото явно батерията е умряла и ме е страх кой ще ми развие джантата и дали пак няма да скъса шпилка. Те от лего да ги правиха тези винтове, повече щяха да държат.
|
|
|
Сря Май 14, 2025 12:45 pm |
|
|
Пламен Янев
Регистриран на: Вто Мар 12, 2013 5:21 pm Постове: 173 Местоположение: Търговище
Автомобил: Impreza Outback 2.0;125;2005
Телефон: 0894736253
Рейтинг: 181    
|
И аз съм на схемата с два комплекта джанти.Само че аз по трудния начин разбрах,стягайки години на 200 нютона.Да ама след 2-3 смени нашите резби,които са с по-малка стъпка провлачват при отвиване и се късат шпилките.От тук(форума), колеги ме светнаха че натягането по сервизно ръководство е 98 NM.Вече няколко смени го спазвам и нямам повреди по шпилките.
|
15
|
|
Сря Май 14, 2025 2:41 pm |
|
|
slavckc
Регистриран на: Съб Апр 05, 2014 3:34 pm Постове: 173 Местоположение: Варна
Skype: slav_ckc
Автомобил: Forester 2018, 2.5, CVT
Телефон: 08889566нулашест
Рейтинг: 107  
|
Колега alligator, проблемът идва от пренатягане на гайките. Говоря от личен опит. След като скъсах сам няколко шпилки наведнъж, защото сам си ги бях стегнал за да се презастраховам (на два пъти съм губил гума в движение от нестегнати гайки), си купих динамометричен ключ и стягам на 120 Nm. От тогава не съм късал шпилка.
|
|
|
Сря Май 14, 2025 4:43 pm |
|
|
tsvetanov
Регистриран на: Пет Окт 19, 2007 9:37 pm Постове: 331 Местоположение: Sofia
Автомобил: Outback B12 H6, Outback B13,B14 2.5
Рейтинг: 124  
|
И аз като колегите имам два комплекта и ги сменям и с динамометричния стягам на 120Нм и досега за толкова години нямам скъсана шпилка. Другото което може да правиш е да ги караш първо да навиват гайките на ръка 2-3 резби и след това с гайковерта, защото навиването на криво идва когато направо тръгват да завиват гайките с гайковерта и като е мощен я навива без проблем -проблема остава за тебе когато тръгнеш да я развиваш. Другото което правя ако ми се наложи да отида в гумаджийница в която не ги дозатягат с динамометричен ключ е след като се прибера вкъщи веднага да си извадя гайковерта и ключа да ги разхлабя и дозатегна с динамометричния ключ на 120Нм.
|
|
|
Сря Май 14, 2025 9:19 pm |
|
|
valqk
|
Колеги, проверете си сервизното. До Б13 съм сигурен, че им дават 98нм по книга.
_________________ http://www.hostit.bg/
|
|
|
Чет Май 15, 2025 12:14 pm |
|
|
alligator
Регистриран на: Нед Фев 12, 2017 11:23 pm Постове: 25
Автомобил: XV CVT 2.0i 2012
Рейтинг: 0
|

tsvetanov написа: И аз като колегите имам два комплекта и ги сменям и с динамометричния стягам на 120Нм и досега за толкова години нямам скъсана шпилка. Другото което може да правиш е да ги караш първо да навиват гайките на ръка 2-3 резби и след това с гайковерта, защото навиването на криво идва когато направо тръгват да завиват гайките с гайковерта и като е мощен я навива без проблем -проблема остава за тебе когато тръгнеш да я развиваш. Другото което правя ако ми се наложи да отида в гумаджийница в която не ги дозатягат с динамометричен ключ е след като се прибера вкъщи веднага да си извадя гайковерта и ключа да ги разхлабя и дозатегна с динамометричния ключ на 120Нм. Гумаджиите твърдят, че проблема е от такива, които не правят няколко врътки на ръка, а директно почват с гайковерта и така навиват накриво. Аз ги гледам в ръцете особено като затягат и не е в това проблема. За мен проблема е в това, че както казвате всички, гайката трябва да се навие с определено усилие, а те защото са големи "специалисти" са си купили гайковерти, които въртят с двойно-тройно усилие и така шпилката се напряга и се къса в даден момент, особено като е била навита на 200нм и се е търкаляла така гумата 1 сезон. Това обаче не може да се спести освен ако както казваш, след тяхното навиване се връщам вкъщи и си развивам и натягам по стандарт.
|
|
|
Чет Май 15, 2025 1:31 pm |
|
|
slavckc
Регистриран на: Съб Апр 05, 2014 3:34 pm Постове: 173 Местоположение: Варна
Skype: slav_ckc
Автомобил: Forester 2018, 2.5, CVT
Телефон: 08889566нулашест
Рейтинг: 107  
|
|
Чет Май 15, 2025 5:13 pm |
|
|
tsvetanov
Регистриран на: Пет Окт 19, 2007 9:37 pm Постове: 331 Местоположение: Sofia
Автомобил: Outback B12 H6, Outback B13,B14 2.5
Рейтинг: 124  
|
valqk написа: Колеги, проверете си сервизното. До Б13 съм сигурен, че им дават 98нм по книга. Проверих в сервизните ръководства и за B12 го дават 88Nm, за B13 90Nm, за B14 120Nm. Така че е хубаво всеки да си провери за неговия модел автомобил.
|
|
|
Пет Май 16, 2025 8:59 am |
|
|
zk.
|
За Б14 числото в сервизното е 120Нм, за Форестър СФ е дори по-малко от цитираното от валяка - 88Нм.
|
|
|
Пет Май 16, 2025 9:21 am |
|
|
Alxx
|
Ще си позволя да допълня: Явно има значение и размер, съответно материал на джантата и вида гайки. На Импрезата и Фори СФ турбо ми излиза 98 в каталога, а за астматика със стоманените джанти 88. JDM ESF5 Type M със 17-ки дават 113нм. В общи линии и на 120 няма да настъпи сериозен проблем. Просто трябва да се спазва началното навиване с една-две резби на ръка като максима и да се донатяга с дино ключ. При претягане над 160нм дъното на гайката задира в шпилката и при развиване с гайковерт - ай чал. Аз, лично съм си късал няколко пъти 
_________________ Cogito ergo sum
|
|
|
Пет Май 16, 2025 9:35 am |
|
|
BAlexandrov
|
|
Пет Май 16, 2025 9:54 am |
|
|
nikentce
|
Полезна статия! По повод една от спомагателните причини за повреда на резбата - преди завиване на гайката я издухвам с компресор и пръскам в нея малко WD40 и тогава навивам. По този начин се избягва възможност песъчинка или стружка, или др. подобно да остане по резбата и при навиването да причини нараняване, а WD40 спомага да няма казус с трудно развиване при следваща смяна заради проникнала влага. Признавам си, че не ползвам дино ключ, но фабричните ключове в комплекта с крика не случайно са с преценена дължина на дръжката и да направиш пренатягане с тях е трудно, освен ако не си 4-крилен гардероб  . Никога не съм имал казуси откакто процедирам така. Виждал съм безумци по улиците да затягат, и съответно късат, болтове с ключ с телескопична дръжка. Мноооого лоша идея  . Масово не се знае, че се ползва удължението само за развиване...
|
|
|
Пет Май 16, 2025 12:41 pm |
|
|
valqk
|
Аз в багажника нося телескопичен ключ, но той е с приблизителна дължина на динамото, което ползвам и имам идея на колко затягам. За Б10 го дават 98нм. И аз порових за Б14 и видях, че си е 120нм. Сега виждам, че и други са писали. На бмв 2020 болтовете на 140 ги дават... явно до 160 е приемливо... не съм сравнявал пряко, но изглежда и те са на 1.25. Ако видя, че е зацапана с нещо шпилката (дали кал, дали друго) използвам ВД и телена четчица с тънък косъм. Какъв е извода - не се предоверявайте на гумаджийските пистолети и ги помолете вие да си стегнете гайките  Последните 2 пъти, като ходих и трябваше те да ми вдигат колата, дори 'изнахалствах' и исках аз да им покажа къде да сложат крика, че не е да не ми се е случвало да ми огънат прага, защото са го сложили на неправилно място.
_________________ http://www.hostit.bg/
|
|
|
Пет Май 16, 2025 5:53 pm |
|
|
kronos
|
Няколко години преди да продам Форестъра, смених всички шпилки и гайки и започнах сам да си сменям двата комплекта джанти с гуми, като ги затягах с динамометричен ключ. Едни 50 лева за ключа се избиват от една смяна. Първо ги затягах с обикновен винтоверт до 100-на нютона, а след това ги дозатягах до 130 (толкова им даваха като ги купих шпилките и гайките). 3 години и 6 смени, нямах абсолютно никакви проблеми. Сега на Туарега по предписание са 180 нютона, но са с болтове и са доста по-дебели. Винаги е важно да се спазват предписанията на производителя.
|
|
|
Пет Май 16, 2025 7:27 pm |
|
|
|
Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия |
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта |
|