Правила за пускане на обяви в раздела


Тук се обсъждат проблеми, касаещи повече от един модел на Субару и общи въпроси.



Отговори на тема
 Увредена резба на шпилките при смяна на гуми 
Автор Съобщение

Регистриран на: Нед Фев 12, 2017 11:23 pm
Постове: 25
Автомобил: XV CVT 2.0i 2012
Рейтинг: 0
Нов фен
Отговори с цитат
Здравейте,
В последните 3-4 години на 2 различни автомобила Субару срещам един и същ проблем. Когато отида за смяна на гуми, гумаджиите винаги късат шпилка на джантата при развиване на гайките, като понякога това става с 1 шпилка, понякога дори 2 за една смяна на гуми. Първо се замислих дали проблема е с гумаджията, но го смених преди 1 година и проблема продължава. Тези шпилки станаха като консуматив.

Единият гумаджия ми казва, тя гайката била завита накриво и съответно като тръгне да я развива тя не се развива правилно и шпилката се къса. Съответно аз трябва да отида до сервиз, да се избие старата шпилка и т.н. и това пак до следващата смяна на гуми. По ред причини не мога да разчитам на гумаджията да го направи, дори и да си нося шпилки в джоба.
Сегашното ми субару е горе долу ново (2018г), но и предишната ми имаше същия проблем. Не мога да си представи че живота на шпилките е толкова малък, както и че ги правят от кофти метал.

Вече се замислих да си купя и да си сменя шпилките на всички гуми, че поне да отшуми този проблем за няколко години, ама дали няма да попадна на друга кофти серия шпилки.

Само при мен ли го има това, кофти гумаджии ли нацелвам или си е фабричен дефект и на други Субара?

Сря Май 14, 2025 10:33 am
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Съб Авг 25, 2012 11:23 pm
Постове: 1058
Местоположение: София
Skype: nikentce
Автомобил: Forester 2010, 2.0 D
Телефон: 08осем20четири6044
Рейтинг: 577
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Не е само при теб разбира се. Аз затова от години съм на схемата с 2-ри чифт дажнти и пролет-есен си въртя сам гумите за половин час.
Гумаджиите винаги бързат, ползват мощни гайковерти, често не нагласят добре гайките преди да тръгнат да навиват и т.н.
Гумаджия ползвам само за монтаж-демонтаж и баланс на гумата на джаната, и за нищо друго. Като купувам нови гуми им нося само джантите със старите гуми, а не отивам с колата, за да не ми я пипат.
2-ри комплект джанти и сумарно час занимавка на година излиза много по-евтино и с по-малко главоболия! Предвид, че един монтаж-демонтаж-баланс гони вече 150 лв, 400 лв за читави джанти 2-ра ръка е смешна инвестиция.

Сря Май 14, 2025 11:11 am
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Вто Юли 28, 2009 1:22 pm
Постове: 2478
Местоположение: София; Русе
Автомобил: Танк EJ22'94; EJ20G ; D15Z3
Рейтинг: 721
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Аз съм на същата схема - комплекти джанти и си ги сменям сам.
Гумаджиите са под всякаква критика. Дори за баланс/изправяне, вече трудно намирам да ги направят като хората от първия път.
При последното ми посещение исках аз да си сложа крика на правилното място, аз да си махна капачката на джантата и да ми ги стегнат съвсем леко... като извадих динамометричен ключ да си ги стегна и им паднаха ченетата... (а така трябва да работят те) :pardon:
Та... най-добрият вариант е 2 комплекта джанти и си ги сменяш, когато поискаш и го правиш както трябва и няма да имаш проблем.
Аз лично съм късал 4 от 5 шпилки в движение, заради презатягане. Хубавото от цялата работа е, че нищо лошо не се случи (просто се прибрах на рапатрак) и също, че аз си ги бях стегнал сам. Точно си бях взел нов/сериозен/ гайковерт... от тогава ползвам динамометричен за достягане.
:good:

_________________
http://www.hostit.bg/

Сря Май 14, 2025 11:29 am
Върнете се в началото
Профил WWW
Аватар

Регистриран на: Съб Фев 10, 2007 9:54 pm
Постове: 5865
Местоположение: София
Skype: bojo-123
Автомобил: Outlander 2 '11, 2.4 LPG
Рейтинг: 866
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
На мен до сега не ми се е случвало. А си бях купил 2 резервни шпилки с тази цел.
Гледам да имам минимално работа с гумаджии и затова помага карането със всесезонни гуми :cool:

Сря Май 14, 2025 11:58 am
Върнете се в началото
Профил ICQ

Регистриран на: Нед Фев 12, 2017 11:23 pm
Постове: 25
Автомобил: XV CVT 2.0i 2012
Рейтинг: 0
Нов фен
Отговори с цитат
Аз където ходя за смяна на шпилка, ако не стоя до майстора, няма как да разбера дали ми слагат нова или стара шпилка. По старите такива, вероятно с времето се амортизират и ставам вечен абонат на сервизите за дребни простотийки.
Не ми се купува втори комплект джанти защото за моята кола, 18ки, цената е над 1000лв, по скоро дори отива към 1500лв.
По скоро се замислям да купя едни 20 шпилки (оригинални) и да ми ги сменят веднъж завинаги всичките и така да избутам поне 2-3 години без драми.

Ей сега искам да сменя един TPMS датчик, защото явно батерията е умряла и ме е страх кой ще ми развие джантата и дали пак няма да скъса шпилка. Те от лего да ги правиха тези винтове, повече щяха да държат.

Сря Май 14, 2025 12:45 pm
Върнете се в началото
Профил

Регистриран на: Вто Мар 12, 2013 5:21 pm
Постове: 173
Местоположение: Търговище
Автомобил: Impreza Outback 2.0;125;2005
Телефон: 0894736253
Рейтинг: 181
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
И аз съм на схемата с два комплекта джанти.Само че аз по трудния начин разбрах,стягайки години на 200 нютона.Да ама след 2-3 смени нашите резби,които са с по-малка стъпка провлачват при отвиване и се късат шпилките.От тук(форума), колеги ме светнаха че натягането по сервизно ръководство е 98 NM.Вече няколко смени го спазвам и нямам повреди по шпилките.
 15

Сря Май 14, 2025 2:41 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Съб Апр 05, 2014 3:34 pm
Постове: 173
Местоположение: Варна
Skype: slav_ckc
Автомобил: Forester 2018, 2.5, CVT
Телефон: 08889566нулашест
Рейтинг: 107
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Колега alligator, проблемът идва от пренатягане на гайките. Говоря от личен опит. След като скъсах сам няколко шпилки наведнъж, защото сам си ги бях стегнал за да се презастраховам (на два пъти съм губил гума в движение от нестегнати гайки), си купих динамометричен ключ и стягам на 120 Nm. От тогава не съм късал шпилка.

Сря Май 14, 2025 4:43 pm
Върнете се в началото
Профил

Регистриран на: Пет Окт 19, 2007 9:37 pm
Постове: 331
Местоположение: Sofia
Автомобил: Outback B12 H6, Outback B13,B14 2.5
Рейтинг: 124
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
И аз като колегите имам два комплекта и ги сменям и с динамометричния стягам на 120Нм и досега за толкова години нямам скъсана шпилка. Другото което може да правиш е да ги караш първо да навиват гайките на ръка 2-3 резби и след това с гайковерта, защото навиването на криво идва когато направо тръгват да завиват гайките с гайковерта и като е мощен я навива без проблем -проблема остава за тебе когато тръгнеш да я развиваш. Другото което правя ако ми се наложи да отида в гумаджийница в която не ги дозатягат с динамометричен ключ е след като се прибера вкъщи веднага да си извадя гайковерта и ключа да ги разхлабя и дозатегна с динамометричния ключ на 120Нм.

Сря Май 14, 2025 9:19 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Вто Юли 28, 2009 1:22 pm
Постове: 2478
Местоположение: София; Русе
Автомобил: Танк EJ22'94; EJ20G ; D15Z3
Рейтинг: 721
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Колеги, проверете си сервизното. До Б13 съм сигурен, че им дават 98нм по книга.

_________________
http://www.hostit.bg/

Чет Май 15, 2025 12:14 pm
Върнете се в началото
Профил WWW

Регистриран на: Нед Фев 12, 2017 11:23 pm
Постове: 25
Автомобил: XV CVT 2.0i 2012
Рейтинг: 0
Нов фен
Отговори с цитат
tsvetanov написа:
И аз като колегите имам два комплекта и ги сменям и с динамометричния стягам на 120Нм и досега за толкова години нямам скъсана шпилка. Другото което може да правиш е да ги караш първо да навиват гайките на ръка 2-3 резби и след това с гайковерта, защото навиването на криво идва когато направо тръгват да завиват гайките с гайковерта и като е мощен я навива без проблем -проблема остава за тебе когато тръгнеш да я развиваш. Другото което правя ако ми се наложи да отида в гумаджийница в която не ги дозатягат с динамометричен ключ е след като се прибера вкъщи веднага да си извадя гайковерта и ключа да ги разхлабя и дозатегна с динамометричния ключ на 120Нм.


Гумаджиите твърдят, че проблема е от такива, които не правят няколко врътки на ръка, а директно почват с гайковерта и така навиват накриво. Аз ги гледам в ръцете особено като затягат и не е в това проблема. За мен проблема е в това, че както казвате всички, гайката трябва да се навие с определено усилие, а те защото са големи "специалисти" са си купили гайковерти, които въртят с двойно-тройно усилие и така шпилката се напряга и се къса в даден момент, особено като е била навита на 200нм и се е търкаляла така гумата 1 сезон. Това обаче не може да се спести освен ако както казваш, след тяхното навиване се връщам вкъщи и си развивам и натягам по стандарт.

Чет Май 15, 2025 1:31 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Съб Апр 05, 2014 3:34 pm
Постове: 173
Местоположение: Варна
Skype: slav_ckc
Автомобил: Forester 2018, 2.5, CVT
Телефон: 08889566нулашест
Рейтинг: 107
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
https://www.wheel-size.com/size/subaru/forester/2018/ Тук е цялата информация за джанти, размери, стягане и др.
 15

Чет Май 15, 2025 5:13 pm
Върнете се в началото
Профил

Регистриран на: Пет Окт 19, 2007 9:37 pm
Постове: 331
Местоположение: Sofia
Автомобил: Outback B12 H6, Outback B13,B14 2.5
Рейтинг: 124
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
valqk написа:
Колеги, проверете си сервизното. До Б13 съм сигурен, че им дават 98нм по книга.

Проверих в сервизните ръководства и за B12 го дават 88Nm, за B13 90Nm, за B14 120Nm.
Така че е хубаво всеки да си провери за неговия модел автомобил.

Прикачени файлове:
Коментар на файл: b14
20250516_095036~2.jpg
20250516_095036~2.jpg [ 2.43 MiB | Прегледано 1975 пъти ]
Коментар на файл: b12
Screenshot_20250516_092802_Drive~2.jpg
Screenshot_20250516_092802_Drive~2.jpg [ 511.02 KiB | Прегледано 1975 пъти ]
Коментар на файл: b13
Screenshot_20250516_093057_Drive~2.jpg
Screenshot_20250516_093057_Drive~2.jpg [ 340.33 KiB | Прегледано 1975 пъти ]
Пет Май 16, 2025 8:59 am
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Пон Авг 08, 2011 12:05 pm
Постове: 234
Местоположение: Пловдив
Автомобил: CarBerry dccd Fory, LGT
Рейтинг: 456
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
За Б14 числото в сервизното е 120Нм, за Форестър СФ е дори по-малко от цитираното от валяка - 88Нм.

Пет Май 16, 2025 9:21 am
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Съб Фев 28, 2015 6:55 pm
Постове: 4207
Местоположение: София
Автомобил: SF5 S turbo/Mazda RX8/E84 18d
Телефон: нула89669393четири
Рейтинг: 1000
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Ще си позволя да допълня:
Явно има значение и размер, съответно материал на джантата и вида гайки. На Импрезата и Фори СФ турбо ми излиза 98 в каталога, а за астматика със стоманените джанти 88. JDM ESF5 Type M със 17-ки дават 113нм. В общи линии и на 120 няма да настъпи сериозен проблем. Просто трябва да се спазва началното навиване с една-две резби на ръка като максима и да се донатяга с дино ключ. При претягане над 160нм дъното на гайката задира в шпилката и при развиване с гайковерт - ай чал. Аз, лично съм си късал няколко пъти :D

_________________
Cogito ergo sum

Пет Май 16, 2025 9:35 am
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Съб Фев 10, 2007 9:54 pm
Постове: 5865
Местоположение: София
Skype: bojo-123
Автомобил: Outlander 2 '11, 2.4 LPG
Рейтинг: 866
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Едно дълго и напоително есе относно този явно нерядък Субару проблем

https://artsautomotive.com/art-icles/ar ... lug-studs/

Пет Май 16, 2025 9:54 am
Върнете се в началото
Профил ICQ
Аватар

Регистриран на: Съб Авг 25, 2012 11:23 pm
Постове: 1058
Местоположение: София
Skype: nikentce
Автомобил: Forester 2010, 2.0 D
Телефон: 08осем20четири6044
Рейтинг: 577
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
BAlexandrov написа:
Едно дълго и напоително есе относно този явно нерядък Субару проблем

https://artsautomotive.com/art-icles/ar ... lug-studs/


Полезна статия! По повод една от спомагателните причини за повреда на резбата - преди завиване на гайката я издухвам с компресор и пръскам в нея малко WD40 и тогава навивам. По този начин се избягва възможност песъчинка или стружка, или др. подобно да остане по резбата и при навиването да причини нараняване, а WD40 спомага да няма казус с трудно развиване при следваща смяна заради проникнала влага. Признавам си, че не ползвам дино ключ, но фабричните ключове в комплекта с крика не случайно са с преценена дължина на дръжката и да направиш пренатягане с тях е трудно, освен ако не си 4-крилен гардероб :D. Никога не съм имал казуси откакто процедирам така.
Виждал съм безумци по улиците да затягат, и съответно късат, болтове с ключ с телескопична дръжка. Мноооого лоша идея :). Масово не се знае, че се ползва удължението само за развиване...

Пет Май 16, 2025 12:41 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Вто Юли 28, 2009 1:22 pm
Постове: 2478
Местоположение: София; Русе
Автомобил: Танк EJ22'94; EJ20G ; D15Z3
Рейтинг: 721
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Аз в багажника нося телескопичен ключ, но той е с приблизителна дължина на динамото, което ползвам и имам идея на колко затягам.
За Б10 го дават 98нм. И аз порових за Б14 и видях, че си е 120нм. Сега виждам, че и други са писали.
На бмв 2020 болтовете на 140 ги дават... явно до 160 е приемливо... не съм сравнявал пряко, но изглежда и те са на 1.25.
Ако видя, че е зацапана с нещо шпилката (дали кал, дали друго) използвам ВД и телена четчица с тънък косъм.
Какъв е извода - не се предоверявайте на гумаджийските пистолети и ги помолете вие да си стегнете гайките :pardon:
Последните 2 пъти, като ходих и трябваше те да ми вдигат колата, дори 'изнахалствах' и исках аз да им покажа къде да сложат крика, че не е да не ми се е случвало да ми огънат прага, защото са го сложили на неправилно място.

_________________
http://www.hostit.bg/

Пет Май 16, 2025 5:53 pm
Върнете се в началото
Профил WWW
Аватар

Регистриран на: Сря Мар 29, 2017 11:55 am
Постове: 883
Местоположение: София
Автомобил: VW Touareg 7P
Рейтинг: 418
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Няколко години преди да продам Форестъра, смених всички шпилки и гайки и започнах сам да си сменям двата комплекта джанти с гуми, като ги затягах с динамометричен ключ. Едни 50 лева за ключа се избиват от една смяна. Първо ги затягах с обикновен винтоверт до 100-на нютона, а след това ги дозатягах до 130 (толкова им даваха като ги купих шпилките и гайките).
3 години и 6 смени, нямах абсолютно никакви проблеми.
Сега на Туарега по предписание са 180 нютона, но са с болтове и са доста по-дебели.
Винаги е важно да се спазват предписанията на производителя.

Пет Май 16, 2025 7:27 pm
Върнете се в началото
Профил
Отговори на тема 

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта



Търсене:
Информацията от този форум може да се ползва свободно при условие, че посочите източника. Форумът и всички качени файлове се ползват при условията на Криейтив Комънс договор! Криейтив Комънс договор