Виж темите без отговор | Виж активните теми Дата и час: Пет Мар 29, 2024 9:30 am



Отговори на тема  [ 26 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2
 Ламбда сонда 
Автор Съобщение

Регистриран на: Вто Мар 12, 2013 5:21 pm
Мнения: 165
Местоположение: Търговище
Автомобил: Impreza Outback 2.0;125;2005
Телефон: 0894736253
Рейтинг: 136
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Малко ще повдигна тази тема колеги,тука една информацийка за лабда сондата изрових.Дали е вярна на 100%,не знам,но има полезни твърдения !


Ламбда сонда

Редовното контролиране и смяна на Ламбда-сондата си заслужава



Ламбда сондата /датчик за кислород/ е разположена в изпускателния колектор. Тя измерва количеството "неизгорен" кислород в изпусканите отработени газове и сигнализира на компютъра на лекия автомобил дали сместа е твърде силна или слаба. Компютърът на свой ред в зависимост от това изпраща сигнал на карбуратора на лекия автомобил или инжекцията да коригира гориво-въздушната смес.

За пълното изгаряне на 1 кг. бензин е необходим 14,7 кг. въздух.

Такъв състав на гориво-въздушната смес се нарича стехиометрически.

Той обезпечава най-малко съдържание на токсични вещества в изгорелите газове и съответно ефективното им доизгаряне в катализатора.

За оценка състава на гориво-въздушната смес се използва коеф. за излишък на въздух - отношението на количеството въздух, постъпващо в цилиндрите към количеството въздух, теоретически необходимо за пълното изгаряне на бензина. В световната практика този коефициент се нарича ЛАМБДА.

При стехиометричната смес ламбда=1, ако ламбда<1 /недостиг на въздух/, сместа се нарича богата, при ламбда>1 /излишък на въздух/, сместа се нарича бедна.

Най-голяма икономичност при пълно отваряне на дроселовата клапа на бензиновия двигател се постига при ламбда=1,1-1,3. Максимална мощност се постига, когато ламбда=0,85-0,9.

В световната практика датчика може да бъде наричан различно, кислороден датчик, регулатор ламбда, ламбда сонда, датчик за концентрация на кислорода в отработените газове.


Циркониеви ламбда сонди

Циркониева ламбда сонда с един кабел Циркониева ламбда сонда с два кабела
Ламбда сонда с един кабел Ламбда сонда с два кабела
Циркониева ламбда сонда с три кабела Циркониева ламбда сонда с четири кабела
Ламбда сонда с три кабела Ламбда сонда с четири кабела


Титаниеви ламбда сонди

Титаниева ламбда сонда с три кабела Титаниева ламбда сонда с три кабела Титаниева ламбда сонда с четири кабела
Титаниева ламбда сонда с три кабела Титаниева ламбда сонда с три кабела Титаниева ламбда сонда с четири кабела



Каква е подръжката на ламбда сондата?

на всеки 40 - 50 000 километра трябва да се извършва задължителна подмяна или поне пълен тест на ламбда сондата;
да се извършват редовни анализи на състава на изпусканите газове;
да се следят предупредителните сигнални лампи в автомобили;

Всички автомобилни производители предупреждават и препоръчват редовна смяна на ламбда сондите.

Контролират се следните параметри, но при работна температура 300-350 градуса по Целзий

При ламбда=0,9 напрежението в сигналния проводник трябва да бъде не по-малко от 0,65V
При ламбда=1,1 напрежението в сигналния изход трябва да бъде не повече от 0,25V
Време за сработване при обеднена горивна смес не повече от 250 мс
Време за сработване при обогатена горивна смес не повече от 450 мс
Съпротивление при температура 300-350 градуса по Целзий не повече от 10 килоома



Причините за преждевременна повреда на датчика за кислорода са:

Използване на оловен бензин или неподходящо гориво.
Прегряване на датчика.
Многократни и неуспешни опити за палене на двигателя през къси интервали, което води до натрупване на неизгоряло гориво в изпускателния колектор, което може да се възпламени детонационно
Проверка работата на цилиндрите на двигателя чрез махане на запалителните кабели от някоя от свещите;
Нехерметичност в изпускателната система.


Кога ламбда сондата не работи добре?

когато се отделят големи въглеводородни емисии, тоест не може да се извършат необходимите измервания на отделяните газове;
сигналната предупредителна лампа на двигателя свети или лампата за сервизно обслужване се е включила;
когато консумацията на гориво се е покачила, дефектирала ламбда сонда може да доведе до повишаване на консумацията на гориво с 30 %;
при шофиране се наблюдават проблеми, като например напрежение в работата на двигателя;
компютърът на колата извежда грешка в подаваната запалителна смес;
когато ламбда сондата не работи изцяло, катализаторът на автомобила може да се нагрее прекалено много и да престане да функционира;


Дефектирането на ламбда сондата обикновено довежда до значителни обслужващи разходи:

Повишена температура около катализатора;
Характерна детонация около катализатора след гасене на двигателя
Води до увеличена с до 30 % консумация на гориво;
Причинява проблеми с двигателя и ритмичната му работа при шофиране - неустойчива работа на двигателя при ниски обороти /празен ход/;
променя и влошава състава на отделяните вредни газове;


A. Ламбда сондата е повредена от повишеното количество олово в отделяните вредни газове. B. Ламбда сондата е повредена от присъствието в изгорелите газове на останки от охладителната течност на автомобила, която е проникнала в цилиндрите в резултат на скъсана или протекла гарнитура
C. Ламбда сондата е повредена от прекалено голяма консумация и разход на масло D. Ламбда сондата е повредена от повишеното количество силикон в отделяните вредни газове




Правила за демонтаж и монтаж на датчика.

Демонтажът се извършва само при студен двигател;
Проверка на херметичността при монтаж;
Проверка работоспособността по контролируеми параметри.

Сря Авг 28, 2013 4:44 pm
Върнете се в началото
Профил

Регистриран на: Чет Мар 09, 2017 6:18 pm
Мнения: 1
Автомобил: Forester 2.0 125 AT, Astra f isuzu
Рейтинг: 0
Нов фен
Отговори с цитат
[quote="OFFROADER"]Мерси колеги за успокоението, че вече почнах да се плаша с тези датчици и т.н., но едно нещо си остава под въпрос; защо като разкача куплонгът не свети чека. Някакви предположения?[
Свали си скоростомера и виж да не е махната или изгоряла лампата на чека. Джамбазите така си продават колите, при мен бяха я махнали. :beer:

Сря Апр 12, 2017 2:30 pm
Върнете се в началото
Профил

Регистриран на: Чет Фев 13, 2020 9:58 am
Мнения: 3
Рейтинг: 0
Нов фен
Отговори с цитат
Здравейте група. Имам проблем с легаси 4 2.0 светят ми чек блокаж и круиз на диагностика ми показва топлина на първа ланда сонда след изчистване на грешките не светят известно време след което пак светват има и леко притрисане на место

Пет Мар 13, 2020 8:13 am
Върнете се в началото
Профил
Online
Аватар

Регистриран на: Съб Фев 28, 2015 6:55 pm
Мнения: 3855
Местоположение: София
Автомобил: Foz S/Tb Mazda RX8
Телефон: нула89669393четири
Рейтинг: 1000
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Lachezar 1994 написа:
диагностика ми показва топлина на първа ланда сонда

Т.е. подгрев? Сменяй сондата.
P.S. Ако ползваш препинателни знаци ще е в услуга на всички. Най-вече на теб.

_________________
Cogito ergo sum
The world is Fl4t! Ravenol certified oil advisor, Mann&Hummel group certified filtration specialist, Moll battery expert

Пет Мар 13, 2020 8:25 am
Върнете се в началото
Профил

Регистриран на: Чет Фев 13, 2020 9:58 am
Мнения: 3
Рейтинг: 0
Нов фен
Отговори с цитат
Ами изписва нещо с топлината на първа сонда. А няма да е зле да я сменя, че ми предстои монтаж на газ другата седмица

Пет Мар 13, 2020 9:24 am
Върнете се в началото
Профил
Online
Аватар

Регистриран на: Съб Фев 28, 2015 6:55 pm
Мнения: 3855
Местоположение: София
Автомобил: Foz S/Tb Mazda RX8
Телефон: нула89669393четири
Рейтинг: 1000
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
"Нещо с топлината" ми звучи като аутоком/делфи на български :D Има процедура как да се провери проблемът дали е в сондата или инсталацията, преди да се предприеме смяна. Писано е във форума.

_________________
Cogito ergo sum
The world is Fl4t! Ravenol certified oil advisor, Mann&Hummel group certified filtration specialist, Moll battery expert

Пет Мар 13, 2020 1:18 pm
Върнете се в началото
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Отговори на тема   [ 26 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 61 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Информацията от този форум може да се ползва свободно при условие, че посочите източника. Форумът и всички качени файлове се ползват при условията на Криейтив Комънс договор! Криейтив Комънс договор