Виж темите без отговор | Виж активните теми Дата и час: Чет Мар 28, 2024 11:49 pm



Темата е заключена, не можете да променяте мнения.  [ 12 мнения ] 
 Автоматичната трансмисия и режими на работа 
Автор Съобщение
Аватар

Регистриран на: Съб Окт 27, 2012 9:05 pm
Мнения: 130
Местоположение: Ямбол
Автомобил: VW Passat
Телефон: 0899 951 395
Рейтинг: 337
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Оригинал:
http://www.subaru-faq.ru/faq/index.php?ELEMENT_ID=117

Вероятно по-долния превод ще бъде полезен за по-младите водачи на „Subaru”, както и тези, които не са имали възможност да се запознаят по-отблизо с руския език. В областта на автомобилостроенето съм неграмотен, което със сигурност е довело до грешки и пропуски от моя страна, свързани със специфичната терминология. Нямам също така и по-специално филологическо образование, както и не съм преводач, но това са ми възможностите към момента. Всичко това до тук го пиша, за да могат колегите с по-добри познания свободно да поправят и/или редактират предложения текст. Ще си позволя и волността да предложа на уважаемите модератори, след избистрянето на текста, същият да бъде включен в т. нар. „Златен фонд”.
P.S. Похвали и благодарности за стореното не приемам, критически забележки- може.


Как да използваме селекторния лост за избор на режим (лоста за превключване на скоростите) на автоматичната трансмисия (АТ) на Subaru


Въпроси:
Защо са необходими различните положения на селекторния лост на автоматичната скоростна кутия?
Защо не се препоръчва шофиране на положение „D” в градски условия?
Да се превключва ли на „N” при спиране на светофар?
Какво е това черно копче, което се намира до селекторния лост?
Какво е това „блокировка на хидротрансформатора”?

Отговори:

Селекторен лост на автоматичната трансмисия и режими на работа

За управление на автоматичната трансмисия, в купето е разположен лост за избор на режим и възможно също така - допълнителни бутони за управление. С тяхна помощ водачът има възможност да зададе такава последователност за автоматично превключване на скоростите, която оптимално съответства на условията за движение.

Трябва да се отбележи, че за осигуряване на безопасността, автоматичната трансмисия позволява запуск (запалване) на двигателя само в положение „N” или „Р”. За моделите, блокиращи превключването на селекторния лост при изключено запалване, преди преместването на лоста от положение „Р”, е необходимо да се завърти ключът на запалването от положение „LOCK” (блокиране на волана) в положение „ON” (включено запалване), за да се разблокира и лоста и волана. В противен случай е възможна повреда на кормилната колонка или селектора за превключване на диапазоните.

За потегляне след паркиране, се препоръчва да се натисне спирачния педал, да се превключи селектора в нужната позиция и при това не се натиска педала на газта. След лек тласък да се отпусне спирачния педал и да се започне движението с подаване на газ.

Всяко превключване на предавки в движение, ще бъде съпроводено с известно понижение на оборотите на двигателя. При това трябва да се има предвид, че стрелката на оборотомера по същия начин реагира и на блокирането на хидротрансформатора (наистина, падането на оборотите в този случай не е така забележимо, както по време на превключване на предавките- виж по-долу).

P-R-N-D-3-2-1, Hold, Power – това са възможните режими на работа на автомата. Към тях може да се отнесат също малкият ключ около селектора (ако го има) и големият бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването), намиращ се на селекторния лост.

Сервизният черен ключ на селектора (ако, разбира се има такъв) служи за превключване на скоростния лост при изключено запалване. Например, натискайки това копче, вие ще можете да превключите лоста на „неутрална” („N”), за да избутате незапалващия автомобил. В автосервиз - за да демонтират приборния панел, или при монтиране на аудио, по същия начин може да превключите лоста в положение „1” за облекчаване достъпа до конзолата. А на някои модели, без този ключ ще е трудно изваждането на пепелника.

„Р” - Parking (паркиране) - служи за задържане на автомобила на място. Превключване в този режим е възможно само при пълно спиране на автомобила. Случайното превключване в този режим се блокира от големия бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването) на селекторния лост. В скоростната кутия при този режим се установява „неутрална”, което осигурява нормален режим на запалване на двигателя. В това положение на селектора става блокиране на вала на скоростната кутия със специален палец и предните колела не се въртят. Не се препоръчва автомобила да се оставя само на „Р”, ако наклона (надлъжния наклон по посоката на автомобила) е по-голям от 10-15% (повече от 5 градуса)- това може да доведе до затягане на стопора (гореописания палец) на паркирането. Прост начин да се определи допустимия ъгъл на паркиране без използване на ръчната спирачка при изправна скоростна кутия е да се отпусне педала на газта и да се види дали автомобила потегля назад.

При спиране на наклон трябва да се натисне педала на спирачката, да се премести селекторния лост в положение „N”, да се дръпне ръчната спирачка, да се отпусне педалът на спирачката, и чак след това да се премести селекторния лост в положение „Р”. Потеглянето при наклони трябва да се извършва в обратна последователност- натискане педала на спирачката, превключване в положение „D”, отпускане на ръчната спирачка и започване на движение, прехвърляйки крака от спирачния педал на педала на газта.

„R” - Reverse - задeн ход. Превключване в този режим е възможно само при напълно спрял автомобил. Случайно превключване в този режим се блокира от големия бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването) на селекторния лост.

„N” - Neutral - неутрална предавка. В това положение на селектора, автомобилът, също както и на „Р”, може да се стартира, но блокиране на вала не се извършва. Това обаче, се различава от режима „неутрална” при ръчни скоростни кутии. В този режим е недопустимо да се спускате по наклон или да буксирате автомобила си с изключен двигател без риск от повреждане на автомата. Работата е там, че маслената помпа се намира на първичния вал на автоматичната скоростна кутия, и поради това при изключен двигател тя няма да работи, а значи няма да има и циркулация на ATF (маслото на автоматичната трансмисия) и скоростната кутия може да прегрее.

Препоръки:
Битува мнение, че стоейки на светофара, следва да се премине в „N”, тъй като в режим „D” нещо там буксува и се износва. Всъщност това не е така, всички елементи на скоростната кутия са обездвижени, фрикционните дискове са притиснати, включена е първа предавка и само помпата напразно помпи трансмисионна течност. Движението в този случай започва без пробуксуване на триещите се двойки, които се задействат чак при прехода към втора предавка. Преходът от режим „N” в „D”- напротив- заставя ги „допълнително да се потрудят”.

Освен това, при превключване на селектора от режим „N” в „D”, не трябва незабавно да се натиска газта, а е необходимо да се дочака характерния тласък, който ще покаже, че скоростната кутия е влязла в режим на движение и е избрала нужната предавка, а когато се бърза, за това обстоятелство може да се забрави.

Така че, не препоръчваме използването на режим „N”, освен в случаите на запалване на изгаснал мотор, а също така при теглене на автомобила, или при преместването му ръчно с изключен двигател. За кратки спирания, например на светофар, не премествайте селекторния превключвател в положение „N”, нито в положение „Р”, а задръжането на превозното средство на място в такива случаи, трябва да става с използване на спирачките. Ако при дългите спирания в задръствания кракът ви се е уморил, то най-добре е да се сложи веднага режим „Р”. По този начин може да се постъпва и при спиране в горещо време, за да се намали топлината и да се предотврати прегряване на маслото в скоростната кутия.

При шофиране по дълги спускания, поставянето на скоростния лост в положение „N” не се препоръчва. Това няма да доведе до спестяване на гориво, но може да предизвика прегряване на скоростната кутия, при връщането в „D” на висока скорост. Така че, движейки се по инерция, селекторът е по-добре да се остави в това положение, в което се е намирал досега. При това скоростната кутия ще премине на по-високата от разрешените предавки и ще осигури минимално затормозяване на двигателя.

Превключванията на селекторния лост преди започване на движение и при изменение на направлението (напред-назад), трябва да се извършват при натиснат педал на спирачката и при напълно спрял автомобил. Започване на движение, вдигайки ходилото от педала на спирачката и премествайки го на педала газта, трябва да става само след характерния тласък, свидетелстващ за пълното включване на предавка.

Лостът за избор на режим на движение е конструиран по такъв начин, че осигурява разрешените превключвания без натискане на фиксатора както при тръгване от място, така и по време на движение. Тоест всичко, което се превключва без натискане на големия бутон на селектора, може да се превключва в движение без ограничения, а това, което не се се превключва без натискане на този бутон, изисква спазването на определени предпазни мерки.
Например, ако ви е необходимо да преместите ръчката от положение „N” в положение „D” или „3”, то това може да стане, като просто я дръпнете към себе си. Или ако искате да преместите лоста нагоре от „1” в „2”, „3” или „D”, то това може да стане без всякакви ограничения в движение (постарайте се само да не прескочите в „N” - това не е опасно, но е неприятно).

Обаче, ако искате да преместите лоста от положение „3” в „2”, или „1”, или още повече в положение „R”, то без натискане на фиксатора няма да успеете. Това е направено за предотвратяване на щети и претоварвания на трансмисията при неправилен избор на режим за движение. Позиционирането на лоста в това положение, до което е възможно да се премести само с натиснат фиксиращ бутон, се осъществява или при пълно спиране за позиции „R” и „Р”, или след забавяне на движението ако е необходимо от „3” да се превключи на „2”, или „1”.

Забележка:
В моделите от 1999 година насам ролята на бутон на лоста за превключване на скоростите изпълнява специален стъпаловиден жлеб, по който се движи лоста за превключване на скоростите. По такъв начин се изключва случайното превключване на режимите за работа на автоматичната скоростна кутия, недопустимо по време на движение на автомобила. Освен това предавките по-удобно се превключват „на сляпо”.

„D” - DRIVE- основен режим на работа- разрешено е шофиране на всички предавки.
В този автомат те са четири: първа, втора, трета (пряка, с предавателно число 1), четвърта (която в тези автомати може да се нарече овърдрайв, тъй като предавателното число при нея е по-малко от единица – 0.69). Четвъртата предавка в автоматичната скоростна кутия е аналогична на петата в ръчните скоростни кутии, тоест се явява повишаваща, за разлика от третата, която се явява пряка предавка. Освен това, в режим „D” бързо се блокира хидротрансформаторът (виж „Блокиране на хидротрансформатора”), което е благоприятно при шофиране извън града (с 1.5÷2 литра се намалява разходът на гориво), но е нежелателно в градски условия (реакцията на педала на газта става вяла).

Забележки:

При дълги изкачвания (при движение нагоре по наклонена плоскост):
При дълго изкачване нежелателното превключване на повишаващата предавка при отпускане педала на газта автоматично се предотвратява. Това намалява потребността от превключване на по-ниска предавка при повторно натискане на газта, когато почувствате липса на мощност, освен това се предотвратяват и многобройните превключвания на предавки и води към по-плавно движение при изкачване.

При дълги спускания (при движение надолу по наклонена плоскост):
Натискането на педала на спирачката при спускане автоматически ще накара трансмисията да премине на по-ниска предавка (Само от „4”-та на „3”-а), предизвиквайки по този начин известно спиране с помощта на двигателя. Но даже кратковременното ускорение ще превключи трансмисията в нормален режим.
В някои случаи, обаче, натискането на педала на спирачката при спускане, не довежда до автоматично превключване от трансмисията на понижена предавка. Това може да стане заради много ниската температура на трансмисионната течност, например след дълъг престой. В такъв случай, дотогава, докато температурата на ATF (маслото на автоматичната трансмисия) не се повиши примерно до 60 градуса, за спиране с помощта на двигателя ще е необходимо ръчно превключване на предавките надолу. Също така прехода на трансмисията на по-ниска предавка няма да стане при скорости, превишаващи 78 км/ч.

Препоръки:

- По возможност не използвайте режим „D” в града, особено зимно време - принудително изключвайки от работа повишаващата предавка и възможността за блокиране на хидротрансформатора вие правите автомобила „по-пъргав” (автоматичната скоростна кутия по-бързо се превключва надолу при изпреварвания и престроявания) и, освен това, можете по-ефективно да използовате режима за спиране с двигателя при отнемане на газта. Помнете, че автоматите подобни с тези на „Subaru” (с повишаваща предавка и блокировка на хидротрансформатора, разрешена при положение на селектора „D”), някои коментатори наричат „спирачни” именно затова, че при опит за ускорение на „D”, на скоростната кутия често и се налага отначало да разблокира хидротрансформатора, а след това още и да се превключи от повишаващата предавка надолу, което разбира се, отнема известно време.
Освен това, изключвайки най-горната предавка в града (поставяйки селектора на „3”-а), вие избягвате излишни превключвания и честото включване на блокирането на хидротрансформатора, с което удължавате ресурса на автоматичната скоростна кутия (фрикциони и спирачни ленти).
И накрая, изключването на режим „D” се препоръчва на собствениците на „склонните към прегряване” двигатели с обем 2.5л. Динамичното шофиране за тях е допълнително благо и служи за подобряване охлаждането на двигателя!

- Не включвайте режим „D” при напълно натоварен автомобил (поставете селектора на „3”-а).

- При шофиране в задръствания, когато движението е „накъсано”, и е необходимо често превключване на предавките, за да се предотврати повишеното износване на детайлите на автоматичната скоростна кутия, изключвайте режим „D” (поставете селектора на „3”-та или даже на „2”-ра).

Полезно е, също така, да се знае, че на незагряла скоростна кутия, най-горната предавка не се включва и хидротрансформаторът не се блокира. Съответно, неизправният термостат или силният студ може да възпрепятстват включването на най-горната предавка, тъй като първоначалното загряване идва от радиатора на ATF (маслото на автоматичната трансмисия), който стои вътре в резервоарчето на радиатора за охладителната течност на двигателя. Нормалният режим на АТ (автоматичната трансмисия) се включва при температура на ATF по-голяма от 60 градуса.

Режими „1”, „2” и „3” позволяват да се използват предавките до указаната включително, но не по-нагоре. Режимите може да зависят от ключа HOLD/MANU (виж „специални режими на работа на АТ”).

„3”- пряка предавка с предавателно число 1. Превключвайки селектора в „3”, ние привеждаме АТ в три-скоростен режим, т.е. в работа участват 1-ва, 2-ра и 3-та предавка и не се блокира хидротрансформатора. Препоръчва се при шофиране в града. Разрешена максимална скорост на тази предавка: 152-154 км/ч.

„2”- предавка с предавателно число 1.55. Също както и режим „3”, ограничава предаването „отгоре”, тоест включват се само 1-ва и 2-ра предавка. На някои модели, обаче (предимно за американския пазар, където традиционно се поставят колкото може по-малко допълнителни ключове за превключване на режимите) при избор „2”, трансмисията сама преминава в „зимен режим” (виж „Специални режими на АТ”), т.е. задвижва се от втора предавка и не се превключва надолу и нагоре.
Режим „2” е нужен за движение по хлъзгаво покритие, черни пътища или за буксиране на тежки ремаркета. Освен това, при шофиране на „2”, се осигурява по-ефективно спиране с двигателя при отнемане на газта. Затова може да се включи този диапазон за преодоляване на дълго изкачване, или при движение по стръмно спускане, когато за запазване на контрола над автомобила е необходимо спиране с двигателя. Разрешена максимална скорост на тази предавка: 91 км/ч.

„1” - специална предавка с високо предавателно число 2.79 и блокировка на междуосевия диференциал на пълноприводнте модели. Този режим се използва тогава, когато е необходим голям въртящ момент при невисока скорост. Дългото шофиране в такъв режим не се препоръчва. Освен това, извършването на остри завои в този режим може да предизвика дефектиране на муфата за блокиране на централния диференциал. Препоръчва се да се използва само при праволинейно движение на ниска скорост, излизане от сняг, пясък и кал, на дълги много стръмни изкачвания и продължителни спускания, особено при движение с ремарке. Освен това, първа предавка е ефективна за спиране с двигателя. Разрешена максимална скорост на тази предавка: 44 км/ч.


Препоръки:
При ограничение диапазона на превключване, старайте се да не превишавате установената максималната скорост за дадения диапазон.
Принудителното понижение на предавка може да се извършва само при такива скорости на автомобила, които не превишават максимално допустимата за ограничаващата предавка.

Конструктивно трансмисията е изпълнена по такъв начин, че допуска използоване на първа предавка при скорости, ненадвишаващи 50 км/ч при напълно натиснат педал на газта (30 км/ч при наполовина натиснат), а втора предавка, съответно максимум 90 км/ч при напълно натиснат и 60 км/ч при наполовина натиснат. А превключването от „3” на „2” е недопустимо на скорости, по-високи от 70-80 км/ч, затова селекторът, ограничиващ диапазоните, не се превключва от диапазона „D-3” на „2-1”, без натискане на блокиращия бутон. Впрочем, в съвременните автоматични кутии превключването надолу все едно се коригира от управляващия контролер и особена вреда няма да се получи, даже в случай на недопустимо превключване на селекторния лост.

При спиране по нанагорнище не се опитвайте да задържате автомобила в неподвижно положение за сметка на регулиране силата на натиск върху педала на акселератора (газта). Това може да доведе до прегряване на автоматичната скоростна кутия и нейното дефектиране. За да задържате автомобила по нанагорнище, използвайте спирачките.
Опитвайки се да извадите заседналия автомобил посредством движение напред-назад („лашкане”), последователно включвайки ту първа предавка, ту предавката за заден ход, за избягване на щети по автоматичната скоростна кутия, не натискайте силно на педала на газта (скоростта при буксуване на колелата не трябва да надвишава 30 км/ч по спидометър).

Блокиране на хидротрансформатора
Блокирането на хидротрансформатора (Lock Up Torque Convertor Clutch - блокиращ съединител на преобразувателя на въртящия момент) - това е специален режим на работа на автоматичната скоростна кутия, когато въртящият момент от двигателя се предава непосредствено на планетарната предавка, прескачайки хидравликата, т.е. предаването става твърдо. Блокировката на хидротрансформатора води до по-малки загуби на енергия, понижава работната температура на ATF и позволява да се подобри икономията на гориво.
Хидротрансформаторът (Torque Convertor Clutch) автоматично се блокира при определени обороти/скорости и само на най-горната предавка (т.е. само при положение на селектора „D” и на добре загряла кутия). При това, вие можете да почувствате известно изменение в работата на автоматичната трансмисия и погрешка да го приемете за превключване на предавка (има известно падане на оборотите в този случай, но не толкова забележимо, както по време на превключване на предавки). В случай на ускоряване на автомобила или при спиране, муфата автоматично се изключва, но за това е необходимо известно време.
Блокирането и разблокирането на муфата възниква автоматично в зависимост от честотата на въртене. Разблокирането на хидротрансформатора става при повишаване на натоварването върху колелата, вследствие на което се намалява честотата на въртене на турбинното колело на хидротрансформатора и се намалява налягането на маслото в хидравличния датчик. За осигуряване на плавно включване и задържане по време на включването на фрикционната муфа за блокиране на хидротрансформатора, при превключване на предавките, служи като хидравлично реле за време.
Ако не се предприеме нищо допълнително, то при шофиране на „D” хидротрансформаторът автоматично се блокира, ако известно време скоростта е постоянна, и педалът на газта не променя положението си. Обикновено това настъпва след 1-2 минути „пасивна” езда, като това време зависи от натоварването - например, ако е започнало изкачване, то хидротрансформаторът няма да се блокира. За да се ускори блокирането в движение, може леко да се поотнеме газта, след включването на 4-а предавка. Тогава времето, след което ще се включи муфата за блокиране, се намалява до 5-10 сек.

Линк към темата:
viewtopic.php?f=1&t=13866&start=40#p174191



Специални режими: Hold/Manual, Power/Econom:
Автомобилите Субару с автоматична скоростна кутия използват електронно управление на трансмисията. Освен стандартните режими на автоматичната скоростна кутия, има и ред специални. Те позволяват да се измени характера на работа на трансмисията в зависимост от спецификата на движение, и се привеждат в действие посредством допълнителни органи на управление. На някои модели автомобили с автоматична скоростна кутия, до селектора за избора на диапазон, или направо на него, се разполагат превключватели на програмите за работа на системата за управление - Hold/Manual, Power/Econom, които позволяват на водача малко да изменя режимите на работа на кутията. Тъй като тези програми се явяват само „модификатори” на основните режими, няма никакви ограничения за тяхното включване по време на движение.
Съществува мнение, че ако индикаторът на съответния режим свети на приборния панел в оранжево, то неговото използване е нежелателно, а всичко, което свети зелено, е най-добре да се използва (да бъде включено) на максимум... Е, в това твърдение има нещо вярно, най-малко за автомобилите Субару, защото индикатора на режима „Power” обикновено е зелен, а „Hold”- оранжев!

РЕЖИМ „Power”
В „спортен” режим „Power” превключване на по-висока предавка произтича със закъснение, докато преминаването към по-ниска предавка става незабавно, благодарение на което двигателят работи на повишени обороти. Този режим е настроен за максимално използване мощността на двигателя, и затова повишаващите превключвания се случват в зоната на максималните обороти.
Как се превключва автоматичната скоростна кутия на различни скорости на движение и/или обороти при включен или изключен режим „Power”, зависи от конкретната версия автоматична скоростна кутия, изпълнението на блока за управление и мощността на двигателя. Със сигурност може само да кажем, че стрелката на оборотомера в този режим максимално се приближава към червената зона, прехода от предавка на предавка става по-отчетлив (по-рязък), с осезаеми тласъци, а при отнемане на газта, скоростната кутия сама се връща на понижена.
Обикновено, при нормална езда, превключването на предавките възниква при 2500-4000 оборота в минута, в зависимост от скоростта на движение.
В режим „Power”, превключването на предавките възниква при 5500-6500 оборота.
Обаче, естеството на ускорението в режим „Power” радикално се променя само близо до червената зона. Освен това, в някои модели, ако предварително не натиснете бутона „Power”, то рязкото натискане педала на газта не довежда до превключване надолу, в някои такова превключване възниква даже при отсъствие на режим „Power”, а в някои отсъства бутон „Power”, но има индикатор на този режим на приборния панел, който показва превключването в този режим при рязко натискане педала на газта.
На съвременните автомати бутона „Power” обикновено вече не се монтира, а границата между режима „Power” и обикновения режим на езда е размита и порядъка на действията е такъв:
- Ако плавно се натиска педала на газта, то превключванията произтичат плавно, на средни или близки к минимално възможните обороти, и почти не се усещат;
- Ако рязко „се срита” педала на газта, то скоростната кутия ще се държи така, сякаш са и включили режима „Power”: ще се превключи на по-ниска предавка, двигателят ще се развърти почти до червената зона, и превключванията ще бъдат по-резки.

Мигащият индикатор „Power” сигнализира за неизправности в скоростната кутия.

Забележка:
Режим „Power” и прехода на по-ниска предавка при рязко (но не пълно) натискане на газта често се бърка със стандартния режим на всички автоматични скоростни кутии, или така наречения „кикдаун” (kick-down), който на старите модели се включва от специален датчик под педала на газта, а на съвременните се включва от крайното положение на датчика на дроселната клапа, т.е. този режим се включва само тогава, когато педала на газта е натиснат докрай („в пода”) и се задържа в това положение. При това, независимо от наличието или отсъствието на режим „Power”, а също така и от плавността на натискане на педала, скоростната кутия преминава на най-ниската предавка, която е възможна на тези обороти/скорост. Трансмисията автоматично ще се превключи надолу на трета, втора или даже на първа предавка. Но тук обаче, за разлика от „Power”, се проявява „мудността” на автомата, тъй като „кикдаун”-а сработва с малка задръжка - около 0.5 секунди.

Джентълмените не се суетят!
На повечето автомобили с автоматична скоростна кутия има така наричания „зимен” режим, предвиждащ започване на движението от място с втора предавка. Автомобилът започва движение по-плавно, намалява се възможността от пробуксуване на колелата на хлъзгаво покритие. Бутонът (клавиша, копчето) за избор на „зимна” програма се намира на селектора под фиксатора или до селектора около лоста на ръчната спирачка, под бутоните за затопляне на седалките. Този бутон се нарича „HOLD” (h) или „MANU” (от думата Manual), или просто се означава със снежинка (*) за неграмотните.
HOLD оказва непосредствено влияние на всичките режими на движение. При неговото включване се променят алгоритмите за превключване на предавките и се блокира режима „Power”:
-Dh- в този режим обикновено се включват всички предавки, но алгоритъмът за работа на скоростна кутия се променя. Тя става „вяла” и „замислена”, работи тежко (по-рано се превключва нагоре и по-късно- надолу). Двигателят работи на понижени обороти, а предавките обикновено се превключват на 1500-2500 об./мин. На бързото добавяне на газ, автомобилът реагира със спокойно ускоряване (режимът „Power” не се включва) и само при натискане на педала в пода на „кикдаун”, скоростната кутия се превключва надолу. Освен това, по-плавно и по-слабо се блокира централния диференциал. В някои модели, в този режим скоростната кутия не включва първа предавка (тръгва направо от втора).
-3h- превключване само 2-3-2. Начало на движението възниква от втора предавка. Превключване на трета възниква при по-високи от обичайното обороти и обратно на втора при по-ниски. Идеален „зимен” режим.
-2h- автомобилът тръгва от 2-ра предавка и остава на нея. Освен това, в този режим скоростната кутия ефективно задържа (подпомага спирането) при отпускане педала на газта. Този режим може да се използва при движение по наклон и при движение със скорост до 90 км/час. Също така може да се използва при движение в градски условия, за да се избягнат излишните превключвания. Но неговото основно предназначение- това е езда по хлъзгава повърхност или рохкава основа (песъчлива или чакълеста почва). При старта от втора предавка се намалява момента върху колелата и съответно вероятността от пробуксуване на някое от тях.
-1h- като се вземе предвид общото изменение на алгоритъма на управление, практически не се отличава от обикновения режим на езда на 1-ва предавка (т.е. също този режим и с блокировка на междуосевия диференциал за пълноприводните модели). Основно предназначение- езда в задръствания на ниски скорости, за да се спира посредством двигателя и да се избягва преместването на крака на спирачния педал.

Препоръки:
-Зима, на хлъзгав път. Нека постоянно да бъде включен „зимния” режим. За скоростната кутия няма никаква вреда от тръгването от втора предавка, само малко повече ще се нагрява маслото, но на студа това даже е плюс. Затова пък, в зимен режим на скоростната кутия, машината е просто връх на сдържаност и спокойствие.
-В „спортен” режим „Power”, колкото и да е странно, не само ездата е по-динамична, но и се наблюдава известна икономия на гориво. Може би защото, когато е включен „Hold”, автомобилът при активна работа с педалите повече „реве”, отколкото „върви”.

Източник: http://www.subaru-faq.ru/faq/index.php?ELEMENT_ID=119

_________________
„Със себе си съм имал повече проблеми, отколкото с всеки друг човек.” (Дуайт Муди)
Когато си измия колата, върви по-тихо и вози по-меко.
 86

Пон Апр 22, 2013 1:13 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Вто Ное 24, 2015 8:27 am
Мнения: 255
Местоположение: София
Skype: koroto
Автомобил: Legacy III '99 SW 2.5L 156bhp AT
Телефон: 0885078788
Рейтинг: 45
От звездите одобренОт звездите одобрен






Съб Яну 14, 2017 8:40 am
Върнете се в началото
Профил WWW
Аватар

Регистриран на: Пон Мар 12, 2018 9:35 pm
Мнения: 33
Автомобил: Subaru Outback 2002 - 2.5 AT
Телефон: 0898654081
Рейтинг: 45
От звездите одобренОт звездите одобрен
Великолепна тема!
Въпрос, за всички АТ ли важат генерално описаните правила/препоръки?
Правилно ли разбирам, че градско на 3 е винаги по-добре от D за АТ като освен динамиката не се блокира хидротрансформатора което е по-добре за АТ.
Другото което не разбрах със сигурност е ако карам на 3 с ниска скорост проблем ли е да превключа на 2 (тоест да понижа в движение) или това е по-добре да се избягва? (това най-вече при подготовка за по-бързо изпреварване).

Сря Яну 06, 2021 10:03 am
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Вто Дек 18, 2007 11:26 pm
Мнения: 5304
Местоположение: София
Рейтинг: 1000
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
me7ro написа:
Великолепна тема!
Въпрос, за всички АТ ли важат генерално описаните правила/препоръки?

За всички без Линератроник очевидно.

me7ro написа:
Правилно ли разбирам, че градско на 3 е винаги по-добре от D за АТ като освен динамиката не се блокира хидротрансформатора което е по-добре за АТ.

Да така е, но е препоръка, не задължително. Естествено ако ще караш на Цариградско с 80 е по-добре да си на Д. Под градско се разбира движение с по-ниска скорост - до 60-70 макс за 3-та

me7ro написа:
Другото което не разбрах със сигурност е ако карам на 3 с ниска скорост проблем ли е да превключа на 2 (тоест да понижа в движение) или това е по-добре да се избягва? (това най-вече при подготовка за по-бързо изпреварване).


3-4 параграфа над абзац Блокиране на Хидротрансформатора е описано. Безмислено е подобно понижение - за тази цел имаш кик-даун. Времето за реакция ще е същото, ако не и по-лошо при движение на лоста.

Сря Яну 06, 2021 8:26 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Съб Фев 28, 2015 6:55 pm
Мнения: 3855
Местоположение: София
Автомобил: Foz S/Tb Mazda RX8
Телефон: нула89669393четири
Рейтинг: 1000
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Колегата предполагам пита, дали може да я зобне в обороти преди да се юрне да изпреварва, демек като с ръчна кутия. Да, може, но иска привикване как да движиш педала на газта, да не се стига до подритване и груби движения. По спомен обаче Б12 има заключване само на последната предавка и ефектът няма да е с очакваната сила. Виж, при 13-ката е друга бира.

_________________
Cogito ergo sum
The world is Fl4t! Ravenol certified oil advisor, Mann&Hummel group certified filtration specialist, Moll battery expert

Чет Яну 07, 2021 10:06 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Пон Мар 12, 2018 9:35 pm
Мнения: 33
Автомобил: Subaru Outback 2002 - 2.5 AT
Телефон: 0898654081
Рейтинг: 45
От звездите одобренОт звездите одобрен
Alxx написа:
Колегата предполагам пита, дали може да я зобне в обороти преди да се юрне да изпреварва, демек като с ръчна кутия. Да, може, но иска привикване как да движиш педала на газта, да не се стига до подритване и груби движения. По спомен обаче Б12 има заключване само на последната предавка и ефектът няма да е с очакваната сила. Виж, при 13-ката е друга бира.
Точно това ми беше идеята.
Благодаря за отговорите, надявам се, че ще са полезни и за другите.

Пет Яну 08, 2021 9:13 am
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Съб Фев 10, 2007 9:54 pm
Мнения: 5776
Местоположение: София
Skype: bojo-123
Автомобил: Outlander 2 '11, 2.4 LPG
Рейтинг: 828
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговорът е не, не се използва сваляне на предавка за изпреварване, това е функция на кикдаун-а. И лоста, и кикдауна са едни прекъсвачи, които казват на кутията какво искаш, но тя не е задължително да го направи веднага. Ако си с висока скорост и свалянето на предавка ще вкара оборотомера в червената зона, то ще превключи след като намалиш скоростта със спирачка. Свалянето на предавка се ползва предимно при спускане. Заключването на торка е с цел икономия и става при движение с равномерна скорост или леко ускорение - при рязко ускорение се отключва, за да може да "набере".

Пет Яну 08, 2021 12:14 pm
Върнете се в началото
Профил ICQ
Аватар

Регистриран на: Вто Юли 28, 2009 1:22 pm
Мнения: 2419
Местоположение: София; Русе
Автомобил: Танк EJ22'94; EJ20G ; D15Z3
Рейтинг: 696
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
BAlexandrov написа:
Ако си с висока скорост и свалянето на предавка ще вкара оборотомера в червената зона, то ще превключи след като намалиш скоростта със спирачка.


Поне при по-старите (моята е версия 1, фаза 1), не е точно така и много и се дразня за това поведение. Примерно, ако съм с около 110-120, като я кикна не превключва всеки път от 4та на 3та. И това не е всеки път. Имам съмнения в кик бутона, но пък с по-ниски скорости не го прави. Още не съм намерил при какви параметри не връща, защото като цяло карам нормално и рядко вдигам над 140, а тези режими само по магистралата ги правя, но като се случи да искам да изпреваря от 120 по-бързо е голяма мъка, ако не реши да смени. А съм 100% сигурен, че няма да стигна до 6500 ако върне до 3та (където сменя при кик и power режим в който минава автоматично). Някаква идея?

Иначе, наистина е до свикване - не е като при ръчката - решиш да изпревариш, набиеш и 5-3та и газ. Трябват 2-3секунди предварителна подготовка и внимателно преценяване (говоря за старите 4АТ, при 5АТ мисля реагира доста по-адекватно). Като и свикнеш не е толкова зле, а да поддържаш около 130 на около 3200-300 оборота с локнат торк е много приятно, докато при ръчките за тези обороти трябва да е 3.9 кутия с дълги скорости... което е сравнително рядко.

Извинявам се за спама, но не издържах да коментирам поведението на моята при по-висока скорост.

_________________
http://www.hostit.bg/

Пет Яну 08, 2021 1:15 pm
Върнете се в началото
Профил WWW
Аватар

Регистриран на: Съб Фев 10, 2007 9:54 pm
Мнения: 5776
Местоположение: София
Skype: bojo-123
Автомобил: Outlander 2 '11, 2.4 LPG
Рейтинг: 828
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Да, време за реакция 1.5 - 2 секунди се счита за нормално...
А иначе най-вероятното да не ти работи кик дауна, освен това да е счупен бутона, е да са ти дебели стелките и да се местят - като се завре под педала на газта, не му стига ход да натисне бутона.

Пет Яну 08, 2021 1:38 pm
Върнете се в началото
Профил ICQ
Аватар

Регистриран на: Пон Мар 12, 2018 9:35 pm
Мнения: 33
Автомобил: Subaru Outback 2002 - 2.5 AT
Телефон: 0898654081
Рейтинг: 45
От звездите одобренОт звездите одобрен
Колеги,
(седнах пред компа, че по-лесно се пише)
Аутбек B12, 4AT - когато изпреварам искам да съм по-бърз=по-бързо изпреварване = предпоставка за безопасност.
Преди да изпреварвам включвам на Power, влизаме в завой с предната кола която е увиснала пред мен и искам при излизането да имам мощност и високи обороти за да изпреваря.
Въпроса ми е какво да направя?
Ако съм на D то тя е на 3 или 4 (в общия случай) но ако кикна повече макар и бавно ще свали до 2-ра примерно и ако нямам свободен терен да изпреварване веднагал след завоя то отпускам педала за 2 сек примерно докато премине насрещната кола и АТ връща веднага до 3-та или 4-та а реално мощност ми е трябвала 1-2 сек след като съм леко отпуснал педала (след завоя) което е ебаси лашкането и бавнато + много често тя не сваля пак до 2-ра а остава на 3-та и изпреварването трябва да го прекратя!!! Тоест тя след кик даун ако леко отпуснеш педала тя ТВЪРДЕ бързо си връща до ниски обороти и покачва предавката.
След това като кикна след 1-2 сек след като е то тя или не реагира или сваля само с 1 предавка надолу а не 2 предавки както е било преди завоя.
Въпроса е как може да я задържа на обороти преди завоя и после да не ми качва скоростите автоматично до след изпреварването....наясно съм, че в тоя случай може да я вкарам към 5000-5500 оборота но ми трябва адекватно поведение при изпреварване а не това лашкане което описах (което си е ебаси тормоза за пътниците).
Надявам се, че успях да го опиша ясно и сте ме разбрали.
Поздрави,
Александър

Пет Яну 08, 2021 2:34 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Вто Юли 28, 2009 1:22 pm
Мнения: 2419
Местоположение: София; Русе
Автомобил: Танк EJ22'94; EJ20G ; D15Z3
Рейтинг: 696
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Трябва да свикнеш - или отпускаш съвсем леко и държиш оборотите, без да върне или при мен се получава да успея веднага да я сритам пак и връща. Иначе това е стандартно и не мисля, че има смислено решение, и на мен ми се случва понякога - като не видя че няма свободно място зад първата насрещна кола. Просто АТ се кара не толкова агресивно като ръчка. Ако много ти липсва, ще трябва да се прежалиш да караш ръчка :pardon:
Сменяне на скорости на ръка - не са предвидени за това при 4АТ и съответно може и да успееш да счупиш нещо или да намалиш много живота на кутията.
Горе е описано, като цъкнеш на 2ра, то заключва до втора. Ако са ти прекалено много оборотите може да стане сакатлък. Отделно свалянето на предавките дори с лоста не е особено бързо...

_________________
http://www.hostit.bg/

Пет Яну 08, 2021 3:24 pm
Върнете се в началото
Профил WWW
Аватар

Регистриран на: Пон Мар 12, 2018 9:35 pm
Мнения: 33
Автомобил: Subaru Outback 2002 - 2.5 AT
Телефон: 0898654081
Рейтинг: 45
От звездите одобренОт звездите одобрен
valqk написа:
Трябва да свикнеш - или отпускаш съвсем леко и държиш оборотите, без да върне или при мен се получава да успея веднага да я сритам пак и връща. Иначе това е стандартно и не мисля, че има смислено решение, и на мен ми се случва понякога - като не видя че няма свободно място зад първата насрещна кола. Просто АТ се кара не толкова агресивно като ръчка. Ако много ти липсва, ще трябва да се прежалиш да караш ръчка :pardon:
Сменяне на скорости на ръка - не са предвидени за това при 4АТ и съответно може и да успееш да счупиш нещо или да намалиш много живота на кутията.
Горе е описано, като цъкнеш на 2ра, то заключва до втора. Ако са ти прекалено много оборотите може да стане сакатлък. Отделно свалянето на предавките дори с лоста не е особено бързо...

Ясно
Аз се напаснах вече 20хил за 1 година (предвид, че това е втората ни кола а не основната) но все пак мислех, че може да има безболезнен "чалъм" който някой да знае за такива случаи.
АТ на този Аутбека си е супер (макар и малко мудна и с кусури спрямо по-новите поколения) но дава спокойствие и релакс който ръчната кутия не може да даде > за това и последните 4-5 годинине НЕ ми се кара ръчна кутия.

Пет Яну 08, 2021 3:37 pm
Върнете се в началото
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Темата е заключена, не можете да променяте мнения.   [ 12 мнения ] 

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Информацията от този форум може да се ползва свободно при условие, че посочите източника. Форумът и всички качени файлове се ползват при условията на Криейтив Комънс договор! Криейтив Комънс договор