В отговор на колегата ето малко по-прясна информация какво да очаквате от Legacy GT при експлоатация на газ.
След изминати 85 000 км в крайна сметка дойде време за клапани. Колата е вече на 275 000. Симптомът за "добрата вест" е доста недвусмислен - колата започна да гасне сутрин на студено. След загряване няма проблем. Друго Субару, което поддържам (EJ201), има същият проблем. Това навежда на мисълта, че разширяването на елементите на двигателя осигурява някаква хлабина при достигане на нормална температура - малко обратно на логиката

.
Та проявлението на проблемът с клапаните е ясен - гасне на студено, клатене на мотора, липса на вакуум в началния момент. Въпросът е как да оценим цялостното състояние на двигателя, за да определим докъде да разглобяваме. За метод на дефектация аз избрах така нареченият leak down test (LDT), или проверка за теч на цилиндъра. Повечето автосервизи използват измерването на вакуум и компресия, но LDT предоставя съществена информация за състоянието на двигателя в следните възли:
- откривате проблемният цилиндър/цилиндри
- откривате точно на какво се дължи загубата на налягане - може да определите дали става въпрос за всмукателен клапан, изпускателен клапан, или проблемно бутало
- правите оценка на уплътнението на буталната група и дали все още е в рамките на допустимото по данни на производителя.
- правите оценка на гарнитурите на главите, при съмнение за теч от гарнитурата или спукана глава.
Изобщо това е доста полезен метод за ДБК (диагностика и безразрушителен контрол), който не знам защо, но не се ползва масово в БГ сервизите.
Та след като определих, че проблем са само хлабините на изпускателните клапани пристъпих към процедура по реглаж - двигателя навън и .... там вече си знаете. Разминах се само с един нов бъкет, другите ги шлайфах.
За 85К хлабините от 0.39-0.41 бяха станали 0.02-0.10. Следващият път няма да чакам и ще отварям на 70к

. Просто рискувате да издухате клапан, ако не си следите смесите/горивните корекции периодично
Използвах момента да сменя и водната помпа, която аз не съм бутал и мисля, че е оригинална. За съжаление, както съм писал и по-горе, тази помпа е доста скъпа заради извития щуцер на водното охлаждане на турбината. Реших, че е момента да си поиграя и да сложа нова помпа (Aisin с два изхода) с малка доработка за да се подвърже циркулацията на турбината. След инспекция на нагренажа се оказа, че всички ролки, както и хидравличния обтегач са за смяна. Та смених и ангренаж. При такова ниво на разглобка си позволих и една инспекция на хобота и неговото уплътнение.
Не съм ползвал сервиз и не мога да ви кажа цена за реглажа, но процедурата е рутинна с всички двигатели EJ255/EJ257 и можете да питате в произволен сервиз. При сегашната инфлация, просто ме е страх да питам, предполагам е 1500 лв+.
И последно за тези, които ги тормози въпроса - Заслужава ли си тази галимация с всичките и разходи?
Ами ето я математиката:
среден разход - 11.5 газ/100 * 850 = 9775 лтр. * 0.93 (средна цена) = около 9000 лв за LPG, Има и около 1000 лв бензин
На Бензин разхода е с около литър и половина надолу: 10*850=8500*2.10 (средна цена) = 17850 лв за бензин. Ако ви е тежък кракът сметките са други
