ех... спомени. Едно време беше евтино и "бохемско".
Баща ми имаше каравана и много от детските и тийнейджърските спомени са ми някъде на море или планина с караваната. Помня на къмпинг Градина за първа линия беше 500-700 лева на месец. Сега е мнооооого повече. Поради тази причина караваната седеше 10 години на яз. Искър на ветроходната база. Наема беше 100 лева на мястото, отделно ток. Градинка, лодка, рибка, скара, бира = почивка. но отново някой 'Концесионер" започна да се разпорежда мутренски и нещата се разтуриха.
сега конкретно на въпроса. Имаме опит с няколко каравани.
От евтината страна на нещата каравана около 1990 година (което въобще не е старо) без климатик върви между 3000 и 6000 в добро състояние. При оглед задължително се проверява дали хладилника работи на ток и на газ. Дали газовите котлони работят, както и газовата печка (под гардероба са обикновено).
В този диапазон на пари (по мое мнение и опит) се търсят Wilk, Burstner, Hobby, по скъпите са Tabbert, но има защо, доста по добро изпълнение.
Ако си нов за караванинга препоръчвам да си вземеш нещо по-старо, но запазено. По новите (1995-2005 година) с цена 8000-20000 лева не са от най-качествените (отново зависи марката) и в последствие са трудно продаваеми и е възможна значителна загуба от инвестицията. Ако си твърдо решен с това да се занимаваш дълги години - да, купуваш по-нова, но моето мнение е, че не ти трябва нещо лъскаво и ново. За мен е по-важна природата и това дали спя в нещо старо или ново е без значение. Ако човек иска ново и лъскаво има хотел.
Тук опираме на въпроса къде ще пътува караваната. Ако възнамеряваш да пътуваш на далеч по Европа ти трябва по-нова каравана със "успокоител" на теглича (по-запознатите колеги могат да кажат как се наричаше това устройство), целта му е да предотврати "змията" или случаите, в които караваната започва да се държи като махало в движение. Вече и категория В+Е е необходима.
В Италия има 1200 къмпинга, във Франция - 1500 навсякъде са и са добре поддържани и в някои случаи наема на вечер е по-вече от хотел (бих искал да говоря конкретно с цени, но не мога).
В България се продават каравани и има постоянен ръст на продажбите. Познавам търговци, които ги внасят и те потвърждават това. Но винаги съм се чудил къде отиват тия каравани.... ?! има 5 (риторична цифра) къмпинга на кръст в цяла България и 90% от тях са по морето. 100% от къмпингите тук по мое мниение са не добре организирани с лоша инфраструктура и прекалено скъпи. Гърция is the way to go..
Относно разходите. Стандартно е като на кола - Регистрация, номера, талони, гражданска(със зелена карта ако се пътува в чужбина) и данък, който е някакви малки левове. А пътния преглед се прави на всеки 2 години, а не всяка година както на кола.
Но нищо не може да замести усещането че си имаш дом, от който всяка сутрин да виждаш различна гледка някъде по света.
по-късно мога да пусна снимки през годините на страхотни местенца с караваната.