Отговори на тема  [ 8 мнения ] 
 Трансалпина и Трансфъгараш - 2023 
Автор Съобщение
Аватар

Регистриран на: Пон Яну 25, 2021 3:55 pm
Мнения: 31
Местоположение: София
Автомобил: Impreza GH, SVX
Рейтинг: 337
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
В разгара на летния сезон най-сетне ми се отвори възможност да отметна маршрут, за който мечтая още откакто гледах онзи епизод от Top Gear. Първоначално щеше да е кратко пътуване единствено с цел отмятане на Трансфъгараш, но както често се случва, планът претърпя известни промени и се разгърна в пълномащабно пътешествие 2 в 1 със замъци, укрепени църкви, язовири, мостове и най-вече – с Трансалпина :)

Ден 1: Видин – Новачи – Трансалпина – Mărtinie

Потеглихме след нощувка във Видин, за да сме на границата възможно по-рано. След няма и 15 минути бяхме в Румънско и карах към Трансалпина. Пътища до там бол, като според GPS-a най-кратко беше през Крайова. Аз обаче реших да позаобиколя и да се насладя на страничните пътища през полята от жито и слънчогледи, тук-таме с някое селце за разнообразие.

Изображение Изображение

Особеност на селата по този път е, че не са разпрострени настрани и са почти слепени едно за друго. Пътят служи като главна (и едва ли не единствена) улица, та имаше едни 50тина километра които ги минах супер лежерно.

Около четири часа по-късно вече започвахме изкачването по DN67C (Transalpina).
Пътят се води най-високия в Румъния (с една идея повече от Трансфъгараш) и поне според мен не отстъпва на по-известния си батко откъм завои/удоволствие от шофиране. Асфалтът – гладък, завоите – многобройни, гледките – прекрасни. Определено обаче мястото не е толкова комерсиализирано. Местния курорт разчита предимно на ски туризъм, та с изключение на няколко крайпътни заведения и павилиончета за сувенири, природата си беше неопетнена.

Изображение Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Спирахме често, правихме снимки, дори времето беше с нас и ми позволи да извадя и дрона:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

С това прехвърлихме върха и започнахме бавното (и внимателно) слизане към хотела ни за следващите два дни. По пътя спряхме за лангош (унгарско-румънските мекици) и да, ядохме ги с традиционните кашкавал и сметана. :D

След като се настанихме за вечерта решихме да отскочим до Алба Юлия. Основната забележителност на града е цитаделата със седем върха и шест порти. Построена между 1716г. и 1735г. от швейцарски архитекти, днес туристите могат да посетят както католически, така и православен храм. Именно тук през 1918г. е обявено обединението на Трансилвания с Румъния, а няколко години по-късно е коронован Крал Фердинанд със съпругата си Мария Единбургска.

Изображение

Изображение

Изображение



Край на ден първи – общо около 450км.
 15

Вто Юли 25, 2023 2:58 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Пон Яну 25, 2021 3:55 pm
Мнения: 31
Местоположение: София
Автомобил: Impreza GH, SVX
Рейтинг: 337
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Ден 2: Хунедоара и Сибиу

Втория ден беше една идея по-лежерен откъм пътуване, основно по магистралата. Пътят се оказа съвсем приличен, като ми направи впечатление че имат прегради против заслепяване между платната, а в общия случай шофьорите не се влачеха и поддържаха добра средна скорост
В Хунедоара посетихме замъкът Корвин (Хуняди) – първоначално построен като укрепление, замъкът претърпява редица промени откакто е подарен на Янош Хуняди от крал Сигизмунд. С времето са добавени кули и жилищни помещения и се счита че именно тук е държан Влад Цепеш след като пада от власт.

Изображение

Изображение

Изображение

Съвсем близо до замъка има паркинг (10 Леи), а самия билет струваше 30 (може да се вземе и онлайн за да се прескочат опашките) :)

Следваща спирка – Сибиу.

Сибиу (Hermannstadt на немски) е най-голямата и най-богатата от седемте оградени цитадели (Siebenburgen), основани през 12 век от немски заселници, известни като „трансилванските саксонци“. Богатството, натрупано от неговите гилдии, плаща за изграждането както на внушителни сгради, така и на укрепленията, необходими за защитата им.
Старият град на Сибиу запазва величието от отминали епохи, когато богатите гилдии доминират регионалната търговия. Подобно на Сигишоара и Брашов, Сибиу има ясно изразено германско усещане. Сибиу е домът на първата болница в Румъния (1292г.), първата аптека (1494г.) и най-старият музей в Румъния, музеят Брукентал, открит през 1817г. Първата книга на румънски език е отпечатана в Сибиу през 1544 г.

Изображение

Изображение

Изображение

Сибиу обаче ще свързвам занапред с "Мостът на лъжите". Построен през 1859 г. от Фредерикус Хуте, това е първият чугунен мост в Румъния. Има няколко легенди относно името си.
Една включва търговци, които обсъждали бизнес на моста и се опитвали да измамят клиентите си. Друга, че мостът ще се срути веднага щом някой излъже, докато е на него.
Мостът, любимо място за срещи на млади влюбени, е „чул” и твърде много страстни, но преходни клетви.
Въпреки всички легенди обаче сегашното име на моста се дължи просто на грешка в превода - първоначално мостът е наречен Liegenbrücke, лежащ мост на немски (построен без опорни колони), което звучи много подобно на Lügenbrücke, което означава "мост на лъжите".

Изображение

Край на ден втори – общо около 300км.


Последна промяна A4o90 на Вто Юли 25, 2023 3:49 pm, променена общо 1 път


Вто Юли 25, 2023 3:12 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Пон Яну 25, 2021 3:55 pm
Мнения: 31
Местоположение: София
Автомобил: Impreza GH, SVX
Рейтинг: 337
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Ден 3: Сигишоара, Вискри, Рупя, Брашов

Станахме рано и след бърза закуска освободихме хотела и поехме на път към Сигишоара и Брашов
По пътя не устоях и направих бърз полет, за да заснема крепостта Щолценбург. Издигната през 14 век, крепостта е била, поради стратегическото си положение, аванпост на Сибиу и е осигурявала главния път към Медиаш. Ставала е арена на многобройни бойни действия, преди да западне през 18 век поради серия от набези и огнище на чума. В днешни дни руините са запазени частично, като в крепостта дори се живее :)

Изображение

В Сигишоара пристигнахме в ранния следобед. Насладихме се на часовниковата кула (ползвана от местните като основна укрепена позиция), цветните къщички, минахме и покрай мястото за което се твърди че се е родил Влад Цепеш. Изкачихме се и по покритите стълби, построени през 1642г. за да помагат на местните да достигат църквата и училището през зимата. Градчето определено заслужаваше повече внимание, но имахме натоварена програма и продължихме към Брашов.

Изображение

Изображение

Изображение


По пътя обаче не пропуснахме да се отбием при укрепената черква във Вискри и крепостта Рупя. От двете горещо препоръчвам Вискри – освен че е перфектно запазена, има и чудно музейче, в което се помещават редица интересни артефакти: мебели и занаятчийски инструменти, оригинални костюми, разкриващи бита и нравите на старите трансилвански саксонци. Впечатление ми направи и „беконовата“ кула, ползвана от местните за съхранение на месо чак до 90те години на 20век.

Изображение

Изображение

Крайната дестинация беше Брашов. Докато приключим с вечерята и почивката, вече се беше стъмнило, така че си устроихме нощна разходка през местния площад (Piața Sfatului), „черната“ църква (Biserica Neagra) и най-тясната улица в Румъния (Strada Sforii)

Изображение

Изображение

Изображение

Край на ден трети – около 270км


Последна промяна A4o90 на Вто Юли 25, 2023 3:54 pm, променена общо 1 път


Вто Юли 25, 2023 3:21 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Пон Яну 25, 2021 3:55 pm
Мнения: 31
Местоположение: София
Автомобил: Impreza GH, SVX
Рейтинг: 337
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Ден 4 – Трансфъгараш и Куртя де Арджеш

Признавам, чаках този ден с нетърпение. Потеглихме веднага след закуска в посока Трансфъгараш.

Изображение

Както и при Трансалпина преди това, пътя предразполага към чести фото паузи и внимателно шофиране.
Трудно ми е да опиша с думи, затова ще покажа:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Въпреки делничния ден, на върха до езерото Бъля имаше страшно много хора, дошли по същия повод като нас. Нищо де, пообиколихме, направихме си снимки и пръснахме немалко пари за храна и сувенири, преди да продължим към Куртя де Арджеш.

Изображение

Изображение


Към края на маршрута обаче, малко преди язовира (и когато настилката се развали) пътят ни поднесе една последна изненада:

Изображение

В Куртя де Арджеш пристигнахме надвечер. Преди да се оттеглим решихме да посетим едноименния манастир, станал известен с легендата за Майстор Манол и неговата дружина

Негру Вода – владетелят на Влашко - искал името му да се запомни завинаги и поискал манастир, по-красив от всеки друг.
Каквото изграждали майсторите през деня обаче се събаряло през нощта. Владетелят се гневил, а строителите не знаели какво да направят. С мъка решили да жертват първата от жените им, която ги посети на сутринта. Оказало се съпругата на Майстор Манол. Едва след като я зазидали строителството приключило, а Негру Вода бил много доволен. Докато строителите все още били на покрива, той ги попитал дали могат да съградят още по-красив манастир, а майсторите без да се замислят казали „да“. Самата идея че може да има по-красив манастир от неговия толкова разярила Негру Вода, че съборил всички скелета и стълби, оставяйки ги на покрива. Майсторите и Манол си направили дървени крила и се хвърлили от покрива, но никой не оцелял. На мястото, където загинал Манол бликнал извор (аязмото)

Изображение

Край на ден четвърти – около 220км

С това и в общи линии приключи турът ни из Влашко. Колкото и да се наслаждавахме на гледки и култура, и аз и половинката копнеехме да се върнем на родна земя. Запрашихме директно в посока Русе, а след няколко спирки (Плиска, Преслав и региона) си се прибрахме и в Ямбол – уморени но и щастливи. Заедно с щъканията из България навъртяхме около 2400км. Гледам таблото – среден разход 8.6. 2400 по 8,6 по .. абе я да не смятам по-добре, кефа цена няма! :beer:
 55

Вто Юли 25, 2023 3:32 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Чет Апр 26, 2018 6:54 pm
Мнения: 88
Местоположение: Пловдив
Автомобил: '08 Outback H6
Рейтинг: 154
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Поредния прекрасен пътепис! 2018та го правихме същото пътешествие, само че с мотори - определено много ми хареса. Сега, като гледам снимките, пак ми се доходи [emoji3]

Sent from my M2101K6G using Tapatalk

Вто Юли 25, 2023 4:41 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Вто Юли 28, 2009 1:22 pm
Мнения: 2420
Местоположение: София; Русе
Автомобил: Танк EJ22'94; EJ20G ; D15Z3
Рейтинг: 696
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Добра поредица заформяш, и както винаги, поднесена супер!
Много Благодаря. И аз трябва скоро да го направя това със семейството. :beer:

_________________
http://www.hostit.bg/

Сря Юли 26, 2023 12:05 am
Върнете се в началото
Профил WWW
Аватар

Регистриран на: Пет Фев 06, 2015 8:08 pm
Мнения: 632
Местоположение: Бургас
Автомобил: Forester 2.5XT '06AT;Outback B13 H6
Телефон: O8985O54I4
Рейтинг: 346
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Ехх, някой ден може и да го направя. До миналата година не бях стъпвал по Румънско, но тогава навъртях доста километри, но до Исакча и Сирет - по равното. Мен много ме подразни, че в дадени участъци населените места са едно след друго, и както каза главния път минава през центъра едва ли не и е те са по разтеглени покрай пътя и мног забавя пътуването и уморява. Но какво да се прави. Магистралите е мног А`рно с тея разделители против заслепяване. Переш на дълги и нито ти пречиш нито на теб ти блещукат( стига да нема некой отпред де :pardon: )

_________________
A simple act of caring creates an endless ripple that comes back to you.
 12

Сря Юли 26, 2023 1:04 am
Върнете се в началото
Профил WWW
Аватар

Регистриран на: Вто Юли 28, 2009 1:22 pm
Мнения: 2420
Местоположение: София; Русе
Автомобил: Танк EJ22'94; EJ20G ; D15Z3
Рейтинг: 696
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Някой път, като ми остане време, ще пусна и аз един - до Сараево. Тази година ходих. Там е още по-зле от Румънско. Ограниченията извън града в Сърбия и Босна са 80, а в населени места м/у 40-60.
Там има 2 варианта - единият е - свършва селото и след 1.5-2км почва следващото или след 250-500м почва следващото. И аз в началото много се дразнех, но после посвикнах да се влача.
Та в БГ сме си много добре с 90 ограничение и разстояние м/у населените места по 10-20км, но да не разводняваме темата. :beer:

_________________
http://www.hostit.bg/

Сря Юли 26, 2023 3:47 pm
Върнете се в началото
Профил WWW
Отговори на тема   [ 8 мнения ] 

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 21 госта



Търсене:
Информацията от този форум може да се ползва свободно при условие, че посочите източника. Форумът и всички качени файлове се ползват при условията на Криейтив Комънс договор! Криейтив Комънс договор