Тъй като някой модератор промени заглавието на темата и вероятно е сметната за интересна реших, че няма да е лошо да напиша конкретно ръководство step by step.
Вероятно ще се получи като готварска рецепта, но най-важното е да внимавате да не взривите тенджерата.
Необходими материали:1. Светодиодна лента с необходимата Ви дължина и свободно от Вас избран цвят. Препоръчвам заводски покрита със силикон против ненужно навлажняване. За Impreza е достатъчно 1.80м., съответно по 60см за предните врати и 30 см за задните.
2. Кабел 2х0.25 или 2х0.50 (червено черен примерно) - между 8м и 10м, в зависимост откъде ще си крадете тоците. Препоръчвам по-тънките кабели, защото са по-лесни за прокарване, а и при евентуално окъсяване плюсовият ще прекъсне като бушон и проблема ще е локализиран.
3. 4бр. полупроводникови диоди. В магазина попитайте за 1N4007 - струват около 5ст./1бр., с масово приложение са и обикновено са налични.
Ето и всички необходими материали.
Необходими инструменти и помощни средства:1. Поялник + тинол.
2. Изолирбанд (марков по възможност).
3. Макетно ножче.
4. Две парчета тел от телоподаващо по около 50см.
5. Права малка отверка и средна кръстата.
6. Малки клещи, тип "резачки".
7. Дълго шило (поне 15см), в краен случай върши работа и толкова дълга кръстата отверка.
8.12бр. свински опашки не по-широки от 2-3мм.
9. Спирт и памучен парцал.
10. Мултицет или пробна лампа.
11. Огромен чук и "майката". Служат само за кураж и спорна работа.
Процедура за монтаж:1. Демонтирайте корите на вратите с помощта на двете отверки (правата за тапите, кръстатата за всички болтове).
2. Демонтирайте пластмасите по праговете и пластмасовата кора между предните и задните врати.
3. Харесайте си източник на постоянен + (запалка, табло за бушони и прочее) и прекарайте кабели до четирите врати. Когато прокарвате този кабел ще Ви се наложи да разполовите закупеният 2х0.25/2х0.50. Правете го така, че да е разделен само до "входа" към вратата. Така във вратата ще влезе плътен, двоен сноп, а само + и - ще бъдат разделени само преди нея(така или иначе минават по различни пътища).
ВСЕ ОЩЕ НЕ СВЪРЗВАЙТЕ КЪМ ИЗТОЧНИКА!.
4. Отрежете си нужните размери лента за всяка една врата. С помощта на макетното ножче изрежете горният слой силикон, закриващ контактните точки. Запоявате към + и - на всяко едно парче лента от закупеният кабел по около 20см (ненужното ще отрежете по-късно), а в краищата изолирате с парче изолирбанд.
Ето как би трябвало да изглежда парчето лента.
5. С помощта на парцала и спирта почистете хубаво повърхността на кората отдолу, върху която ще лепите. Изчакайте да изсъхне/изпари и внимателно залепете парчетата лента върху съответните кори.
Ето как би трябвало да изглежда почти готовата кора. Пробийте с помощта на поялника (или бормашина) отвор за кабелите (около 4мм) за да влязат през кората и вътре във вратата и ги прекарайте. С това работата по корите приключва.
6. Следва манипулацията, благодарение на която ще свети
само отворената врата (ако по една или друга причина искате при отваряне на една да светят всички, а електромера да върти ли върти - пропуснете тази точка). Демонтирайте четирите бутона на вратите и откачете буксите от тях.
Внимание! Заводската инсталация е къса и е възможно буксата да влезе в колонката на вратата! Внимавайте това да не се случи, но ако все пак стигнете до този момент използвайте инструментите от т.11 според необходимостта и я извадете отново до правилното място. В зависимост от годината на производство, марката или модела на автомобила може да видите в буксата от един до четири кабела. Установете чрез мултицета (пробната лампа) кой е кабела, който при отпуснат бутон (отворена врата) подава - към плафона, а при натиснат бутон (затворена врата) в него има едно голямо нищо и го
прекъснете. Вземете диода 1N4007 и погледнете в кой край има сива лента.
Ето примерен изглед. Краят със сивата лента запоявате
към парчето от бутона и минусовият кабел, който ще води към съответната врата. Другият край запоявате
към кабела, водещ към плафона. С изолирбанд обвийте хубаво снадките за да няма "случайни светвания" при допир до шасито на автомобила. Монтирайте обратно бутоните.
7. Прекарайте минусовият кабел до колонката на съответната врата. Ако сте спазили всичко дотук - вече имате и двата Ви необходими кабела до колонката и остава само да бъдат прокарани плътно до заводската инсталация. Хубаво обвийте захранващите кабели, които ще минават през колонката и вратата с изолирбанд.
8. Вземете шилото и внимателно пробийте и двата маншона (на колонката и на вратата), през които минава заводската инсталация. Прекарвайте парчето тел първо през колонката и захванете с него края на захранващите кабели.
Ето как трябва да изглежда това. Внимателно изтеглете с телта кабелите през колонката, като докато дърпате телта с другата ръка натискайте маншона в нужното положение за да преминават кабелите леко. Изтеглете, докато не получите добре опънат (но не и прекалено) сноп, който минава под демонтираните пластмаси на праговете и централната колонка.
9. Повторете операцията като този път вкарайте захранващите кабели във вратата. Тук ще Ви помогне второто парче тел (сгънато в края с формата на кука), с което ще издърпате първото по пътя, който е най-удачен за Вашия автомобил. С помощта на свинска опашка стегнете кабела към ламарината на вратата така, че същият да не пречи на стъклото да се движи!
ВНИМАНИЕ! При шофьорската врата подхождайте особено внимателно! Заводската инсталация там е по-дебела (заради управлението на стъклата и прочее) и прекарването на кабелите е по-трудно! Внимавайте да не извадите маншоните на инсталацията, защото или ще Ви се наложи да сте невероятно пластични или ще сваляте вратата!10. Свържете захранващите кабели с тези на лентата на съответната кора и монтирайте обратно кората.
Внимавайте кабела от лентата да не минава върху говорителя във вратата!Оставете си достатъчно дължина на кабелите така, че кората да може да бъде демонтирана ако Ви се наложи без да скъсате някой кабел!. Може да използвате и лустер клеми за бърз монтаж/демонтаж, но и доброто, старо "връзване с усукване" върши работа.
11. С помощта на свински опашки пристегнете захранващите кабели към заводската инсталация между колонката и вратата.
Ето примерен изглед.
12. Монтирайте обратно пластмасите по праговете и тази на централната колонка.
13. Време е да свържете и постоянният + със захранващият кабел на лентите. Направете го с този, избран в точка 3 и хубаво изолирайте със изолирбанда.
Ако сте изпълнили правилно всички стъпки вече би трябвало при отваряне на която и да е врата, същата да осветява повърхността под нея, централният плафон да свети, а останалите врати да тъмнеят със страхопочитание.
Примерни изгледи -
ТУК и
ТУКАко някой колега може да помогне с диаграми на вратите и пластмасите за демонтаж - нека допълни за улеснение на всички.
Е... Това е. Ако все пак не сте сигурни, че ще се справите - не правете това на паркинга сред много и невинни автомобили!
Потърсете хора с познания, които ще намалят риска постоянният плюс да предизвика фойерверки до минимум!
Успех!