Eто и как се сменят лагерите на генератор в домашни условия, без необходимите инструменти. Генераторът има няколко неща, които се износват, и най-често това са лагерите. Един отпред, откъм шайбата (голям) и един отзад, който е малък, но е по-висок. Износват се също и четките, и колектора (кръглите писти), по които се търкат четките, но те лесно могат да бъдат измерени спрямо допустимото износване.
Първо се сваля генератора, което при Субару е елементарно. Махат се предпазителите на ремъците, свалят се два болта, откача се плюсовата клема и куплунга към регулатора. Преди това, разбира се, се откача и акумулатора.
Затопля се със сешоар задния лагер (което с обикновен сешоар за коса е сложна работа, така че може и без него):
Развиват се четирите дълги винта които държат предния и задния капак, и с две отвертки се отлепя предния капак. Тук трябва да се внимава да се отлепи предния капак, а статорната намотка да остане на задния. Принципно статорът е "защипан" между двата капака и е възможно първо да се отлепи откъм задния капак, но така не може да се отвори генератора, понеже статорът е запоен към диодния изправител на задния капак. За отварянето може да се пръсне малко WD-40.
Сега трябва да се отвие ремъчната шайба. Правилният начин за това е чрез хващане на ротора на голямо менгеме. Но ако нямате голямо менгеме, става и с дърводелска стяга.
В краен случай може да се втъкне някаква отвертка или дълъг шестогам на някоя от 4-те дупки които да блокират ротора, но с повишено внимание и само на свален заден капак. В нета могат да се видят клипчета на забучени отвертки безразборно и после следват счупени лопатки, ребра на капака или срязана роторна намотка. При отворен капак може внимателно да се види къде точно да се подпре отвертката за да не нарани намотката или лопатка на вентилатора. По-надолу има снимка и на това.
След развиване на шайбата се избива ротора от големия лагер на предния капак. Това става с правилната скоба, но ако нямате скоба става и с почукване по оста с гумен чук.
Лагерът малко е клеясал заради ръжда, но нищо сериозно. Ръждата се изчиства доколкото може:
Ползвам оригинални лагери, но предният е обикновен и може да се купи от всеки магазин. Задният е малко по-особен и може би няма да се намери толкова лесно:
Развиват се 4-те болта на предпазната пластина на предния лагер:
Предния лагер се избива по класическия начин при липса на преса - с вложка подходяш размер. Излиза лесно:
Eто го и предният лагер, който беше виновен за лекото виене, което се чуваше. И макар виенето да се чуваше от задния лагер, всъщност беше отпред. Луфт няма, но не се движи гладко:
Новият лагер се набива отново лесно използвайки стария, и почуквайки с чука равномерно от всички страни, само по външната част на лагера. После се стяга отново предпазната пластина, като болтовете не се стягат много.
Малкия лагер се изважда от оста на статора с най-проста малка скоба за лагери, после новото лагерче се набива с подходяща вложка или втулка, която опира само на вътрешната ос на лагера:
Измерваме това, което можем да измерим. Първо диаметър на колектора. В моя случай само 2-3 стотни под оригиналния размер, което значи че е "като нов".
Толкова са ми износени старите четки спрямо нова. Само 5 мм. Ще изкарат до следваща смяна на лагерите, така че се отказвам да ги пипам.
Слагаме ротора в предния лагер, после се поставя шайбата и се стяга на 110 Nm. Аз, обаче не успях да докарам 110 Nm, затова си помогнах с блокиране на ротора през корпуса с един шестограм. Ако ползвате този метод, отново казвам, повишено внимание къде точно да се пъхне запънката за да не изкриви, счупи или нарани намотката на ротора. По този начин пристегнах шайбата прилично, макар че 110 Nm не докарах:
Накрая предния капак заедно с ротора се пъха в задния капак, на който е статорната намотка. Има един трик за вкарване на четките при монтажа. Отзад има отвор който отива точно срещу четките. Четките се натискат навътре и едновременно с това се запъват с тел или шестограмче с диаметър 1мм в отвора. Така оста отива докрай назад без да запъва в четките, които са избутани докрай от пружините си. След като се сглобят двата капака се стягат равномерно 4-те дълги болта, и се стягат леко (около 5 Nm), понеже са тънки. И сега е много важно да не забравите да махнете запъващия четките шестограм (или тел). Ако това се забрави, двете четки се окъсяват и регулаторът изгаря моментално!
След като генераторът е отново сглобен, се монтира по обратния ред. Слагат се ремъците, палим и проверяваме напрежението. Всякакви шумове трябва да са изчезнали.