Виж темите без отговор | Виж активните теми Дата и час: Чет Мар 28, 2024 3:17 pm



Отговори на тема  [ 5 мнения ] 
 Смяна лагери на генератор Mitsubishi 
Автор Съобщение

Регистриран на: Нед Ное 29, 2015 12:23 am
Мнения: 51
Местоположение: София
Skype: lz2nkm
Автомобил: Impreza 2.0R
Рейтинг: 213
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Eто и как се сменят лагерите на генератор в домашни условия, без необходимите инструменти. Генераторът има няколко неща, които се износват, и най-често това са лагерите. Един отпред, откъм шайбата (голям) и един отзад, който е малък, но е по-висок. Износват се също и четките, и колектора (кръглите писти), по които се търкат четките, но те лесно могат да бъдат измерени спрямо допустимото износване.

Първо се сваля генератора, което при Субару е елементарно. Махат се предпазителите на ремъците, свалят се два болта, откача се плюсовата клема и куплунга към регулатора. Преди това, разбира се, се откача и акумулатора.
Изображение

Затопля се със сешоар задния лагер (което с обикновен сешоар за коса е сложна работа, така че може и без него):
Изображение

Развиват се четирите дълги винта които държат предния и задния капак, и с две отвертки се отлепя предния капак. Тук трябва да се внимава да се отлепи предния капак, а статорната намотка да остане на задния. Принципно статорът е "защипан" между двата капака и е възможно първо да се отлепи откъм задния капак, но така не може да се отвори генератора, понеже статорът е запоен към диодния изправител на задния капак. За отварянето може да се пръсне малко WD-40.
Изображение

Сега трябва да се отвие ремъчната шайба. Правилният начин за това е чрез хващане на ротора на голямо менгеме. Но ако нямате голямо менгеме, става и с дърводелска стяга. :) В краен случай може да се втъкне някаква отвертка или дълъг шестогам на някоя от 4-те дупки които да блокират ротора, но с повишено внимание и само на свален заден капак. В нета могат да се видят клипчета на забучени отвертки безразборно и после следват счупени лопатки, ребра на капака или срязана роторна намотка. При отворен капак може внимателно да се види къде точно да се подпре отвертката за да не нарани намотката или лопатка на вентилатора. По-надолу има снимка и на това.
Изображение

След развиване на шайбата се избива ротора от големия лагер на предния капак. Това става с правилната скоба, но ако нямате скоба става и с почукване по оста с гумен чук. :)
Изображение

Лагерът малко е клеясал заради ръжда, но нищо сериозно. Ръждата се изчиства доколкото може:
Изображение

Ползвам оригинални лагери, но предният е обикновен и може да се купи от всеки магазин. Задният е малко по-особен и може би няма да се намери толкова лесно:
Изображение

Развиват се 4-те болта на предпазната пластина на предния лагер:
Изображение

Предния лагер се избива по класическия начин при липса на преса - с вложка подходяш размер. Излиза лесно:
Изображение

Eто го и предният лагер, който беше виновен за лекото виене, което се чуваше. И макар виенето да се чуваше от задния лагер, всъщност беше отпред. Луфт няма, но не се движи гладко:
Изображение

Новият лагер се набива отново лесно използвайки стария, и почуквайки с чука равномерно от всички страни, само по външната част на лагера. После се стяга отново предпазната пластина, като болтовете не се стягат много.
Изображение

Малкия лагер се изважда от оста на статора с най-проста малка скоба за лагери, после новото лагерче се набива с подходяща вложка или втулка, която опира само на вътрешната ос на лагера:
Изображение

Измерваме това, което можем да измерим. Първо диаметър на колектора. В моя случай само 2-3 стотни под оригиналния размер, което значи че е "като нов".
Изображение

Толкова са ми износени старите четки спрямо нова. Само 5 мм. Ще изкарат до следваща смяна на лагерите, така че се отказвам да ги пипам.
Изображение

Слагаме ротора в предния лагер, после се поставя шайбата и се стяга на 110 Nm. Аз, обаче не успях да докарам 110 Nm, затова си помогнах с блокиране на ротора през корпуса с един шестограм. Ако ползвате този метод, отново казвам, повишено внимание къде точно да се пъхне запънката за да не изкриви, счупи или нарани намотката на ротора. По този начин пристегнах шайбата прилично, макар че 110 Nm не докарах:
Изображение

Накрая предния капак заедно с ротора се пъха в задния капак, на който е статорната намотка. Има един трик за вкарване на четките при монтажа. Отзад има отвор който отива точно срещу четките. Четките се натискат навътре и едновременно с това се запъват с тел или шестограмче с диаметър 1мм в отвора. Така оста отива докрай назад без да запъва в четките, които са избутани докрай от пружините си. След като се сглобят двата капака се стягат равномерно 4-те дълги болта, и се стягат леко (около 5 Nm), понеже са тънки. И сега е много важно да не забравите да махнете запъващия четките шестограм (или тел). Ако това се забрави, двете четки се окъсяват и регулаторът изгаря моментално!
Изображение

След като генераторът е отново сглобен, се монтира по обратния ред. Слагат се ремъците, палим и проверяваме напрежението. Всякакви шумове трябва да са изчезнали.
Изображение

_________________
Subaru Impreza 2.0R
Nissan Almera 2.0GTi
 132

Пон Сеп 19, 2016 9:53 pm
Върнете се в началото
Профил

Регистриран на: Вто Яну 01, 2013 3:16 pm
Мнения: 2428
Местоположение: Plovdiv
Автомобил: STI
Телефон: 0886119703
Рейтинг: 729
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Похвала за ентусиазма и снимковият материал ,браво за начина по който си обяснил как се прави.От снимките се вижда че за ремонта са необходими специални умения и инструменти ,аз лично бих се доверил на майстор ,а такива от арменски произход много добри е пълно в Пловдив. :beer:

Пон Сеп 19, 2016 10:17 pm
Върнете се в началото
Профил

Регистриран на: Нед Ное 29, 2015 12:23 am
Мнения: 51
Местоположение: София
Skype: lz2nkm
Автомобил: Impreza 2.0R
Рейтинг: 213
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Ако на това му казваш специални умения и инструменти. :D Де да имах...
Единственото специално нещо наистина нужно тук е скоба за малкия лагер, която струва 5 лв. На практика всичко останало се прави без нищо специализирано. Естествено на хубаво менгеме и нужните скоби, работата е песен.

_________________
Subaru Impreza 2.0R
Nissan Almera 2.0GTi

Вто Сеп 20, 2016 2:02 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Чет Фев 07, 2013 8:49 pm
Мнения: 222
Местоположение: Варна
Автомобил: Subaru Forester +Legaci 2.5
Телефон: 08782734sedem pet
Рейтинг: 109
Субару ФеноменСубару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Много поезно колега благодаря аз сменям релето с четките които са си коплект всичко е така като го е уписал колегата за релето има още 2 болчета и 2 спойки релето струва 50 лв при мен ираеше тока от 14,2 до 15,6 и за това го ревизирам

Пон Ное 14, 2016 6:27 pm
Върнете се в началото
Профил
Аватар

Регистриран на: Сря Ное 21, 2012 1:12 pm
Мнения: 198
Местоположение: София
Автомобил: OUTBACK H6 `02
Рейтинг: 61
Субару ФеноменСубару Феномен
Отговори с цитат
Много беше полезна темата и за мен - благодаря, колега! :good:
Мога само да добавя, че мощен гайковерт успешно заменя менгемето при отвиване/завиване на ремъчната шайба :cool:

Нед Ное 20, 2016 10:19 pm
Върнете се в началото
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Отговори на тема   [ 5 мнения ] 

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 26 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Информацията от този форум може да се ползва свободно при условие, че посочите източника. Форумът и всички качени файлове се ползват при условията на Криейтив Комънс договор! Криейтив Комънс договор