Здравейте колеги, ще ви запозная с една система, която реших да реализирам на моят автомобил. Вдъхновението дойде от тази тема
https://www.subaruclubbg.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=27392&hilit=Ще споделя и защо реших да се заема с тази система. Автомобила седи на открито, сутрин като тръгна за работа се качваме пет човека от които три деца. Целият ми маршрут от нас, през училището до работата е около 3 километра. За това разстояние колата въобще не може да влезе в температурен режим. Веднага почват да се потят стъкла, за парно в началото и дума да не става, газовата включва чак когато стигна на работа. Автомобила работи като цяло в режим на студени стартове и недостигане на нормална работна температура. Затова реших да пробвам с тази система.
Първо започнах с набавянето на необходимите компоненти.
1. Термоблок с четири свещи от Пежо 206 HDI. Това е най-компактният модел.
Прикачени файлове:
20200111_133140.jpg
2. Силово реле за управление с предпазител - Голф 2 дизел подгряване на двигателя.
Прикачени файлове:
20200111_133418.jpg
3. Термодатчик биметален 70'С NC, може и други стойности, въпрос на избор.
4. Платка за управление, изработена от мен.
5. Кабели за инсталацията.
Първото нещо което направих след като пристигна термоблока е да видя какъв размер са му изводите за антифриза. Оказа се, че неговите са 20мм а на колата изходите за парното са 16мм. И за да паснат нещата се наложи изработката на два редуктивни щуцера.
Прикачени файлове:
20200111_133249.jpg
След това направих планка за закрепване на термодатчика на термоблока
Прикачени файлове:
20200111_133158.jpg
и планка за закрепване на целият възел.
Прикачени файлове:
20200111_153139.jpg
Следващото нещо е изработката на платката за управление. Монтирах я в бушонното табло при двигателя, тази от ляво на снимката.
Прикачени файлове:
20200111_133340.jpg
Като сме готови със всички компоненти пристъпваме към монтажа на колата.
Понеже при мен изпарителят е монтиран последователно в охладителната системата, компонентите ги наредих по следният начин: изход топла вода двигател, термоблок, изпарител, радиатор парно, вход студена вода двигател.
Монтираме редуктивните щуцери.
Прикачени файлове:
20200111_153120.jpg
Закрепваме на готовият възел към автомобила. При мен термоблока го закрепих на планката, където е вързано жилото за бързи и бавни. По този начин ползвам планката за връзка към маса. Трябва да се има предвид, че свещите са вързани към маса чрез тялото на термоблока. Затова то трябва да бъде закрепено стабилно към масата на автомобила или да се прекара отделен силов кабел за маса към термоблока.
Прикачени файлове:
20200111_180522.jpg
Прикачени файлове:
20200111_180528.jpg
Монтираме силовото реле с предпазителя. Най-удобно ми се видя под номера на рамата(има го на една от горните снимки).
Следва окабеляване на компонентите. За силовата част ползвах кабел 6мм" а за останалата част 0,35мм". Схемата на свързване е подобна на тази от VW форума с известни преработки. Системата работи по следният начин:
След като автомобила е запален и алтернатора почне да зарежда(взимам сигнал от него) съм настроил релето за време да включи силовото реле след 40 сек. Свещите са захранени и антифриза се подгрява. Системата се изключва автоматично когато температурата на термоблока стане 70'C. Системата се включва отново когато температурата падне на 55'С (термодатчика има хистерезис 15'С ). Вътре на таблото съм извел св. диод за индикация, свързан към свещите. Монтирал съм и ключ за принудително спиране на системата (летен режим). Ще споделя и измерванията, които направих.
Два броя свещи (толкова съм вързал) консумират 34А при външна температура -2'С. При температура на антифриза 70'С тока спада на 31А. Електрониката на двигателя консумира около 20А (без нищо друго включено). При включени всички консуматори в автомобила (парно на 4 степен, фарове, такива за мъгла, преден, заден нагревател) консумацията е около 70А. Със включването и на подгряването измерих най-много 101А. Поради това съм вързал само две от свещите. Разбира се това е най-тежкият режим който никога не ми се е налагало да ползвам. Затова трябва да се имат предвид следните данни за работа на алтернатора:
Прикачени файлове:
Untitled.png
Накратко алтернатора на празен ход дава до около 50А. Затова когато има включени много консуматори или работи и системата за подгряване автомобила не трябва да се оставя да работи на празен ход защото няма да зарежда акумулатора. По тази причина оставих по-голямо време за задействане на системата, като се предполага че вече ще съм потеглил и оборотите са над 2000.
За температурата: с инфрачервен термометър измервах температурата върху маркучите преди и след термоблока, разликата е около 4-5 градуса. При температура 77-80'С измерена от сензора за температура на двигателя системата се изключва. Тук се явява разлика от 7-10'С между тази измерена от сензора на двигателя и сензора върху термоблока. Това го отдавам на пътя на антифриза до термоблока и на разликата в сензорите.
За ефекта: като цяло много съм доволен от резултата. Автомобила загрява видимо по-бързо от преди и включва бързо на газ, парното почва да духа хладко малко след тръгването. В края на отсечката от 3 км. двигателя вече е на 80'С при -3 сутрешна температура и незнайно колко ''-'' през нощта.