Диагностика на неизправности в бордовото електрообурудване Фарове Нарушено функциониране на един или двата фара в режим на къси или дълги светлини:1. Нарушено качество на контакта в мястото на съединяване. Проверете качеството на заземяване на блок-фаровете и изправността на подаваното към тях захранване от акумулатора. Ако подаването на захранване е изправно, а заземлението е наред, заменете излязлата от строя лампа. При нарушено подаване на захранване/заземяване проверете състоянието на електропроводите от съответната верига (виж Схеми на електрическите съединения- обща информация).
2. Неизправен превключвател на управлението. Сменете го.
Яркостта на светене на един или двата фара е силно намалена:1. Налягането на въздуха в гумите трябва да бъде равно на предписаното.
2. Автомобилът не трябва да бъде натоварен. На мястото на водача трябва да седи чеовек с маса 75 кг.
3. Горивният резервоар трябва да бъде запълнен минимум на 90%.
Ходови и габаритни светлини Ходовите и габаритните светлини не функционират:1. Нарушено качество на контакта в мястото на съединяване. Проверете качеството на заземяване на блок-фаровете и изправността на подаваното към тях захранване от акумулатора. Ако подаването на захранване е изправно, а заземлението е наред, заменете излязлата от строя лампа. При нарушено подаване на захранване/заземяване проверете състоянието на електропроводите от съответната верига (виж Схеми на електрическите съединения- обща информация).
2. Неизправен превключвател на управлението. Сменете го.
Наблюдават се непостоянни откази на ходовите и габаритни светлини:1. Повредена нажежаема жичка на съответната лампа. Проверете, заменете излязлата от строя лампа.
2. Силно окислен цокъл или фасунга на съответната лампа. Старателно зачистете контактните повърхности, в случай на необходимост заменете излезлия от строя компонент.
3. Повредено електроокабеляване или контактни клеми. Проверете, направете съответните поправки.
4. Неизправен превключвател на управлението. Сменете го.
Яркостта на светене на един от осветителните прибори е силно намалена:1. Нарушено качество на контакта в мястото на съединяване. Проверете качеството на заземяване на блок-фаровете и изправността на подаваното към тях захранване от акумулатора. Ако захранващото напряжение в мястото на съединяване е силно занижено, проверете състоянието на елементите и съединителните електропроводи на съответната верига (виж Схеми на електрическите съединения- обща информация).
2. Силно окислен цокъл или фасунга на съответната лампа. Старателно зачистете контактните повърхности, в случай на необходимост заменете излезлия от строя компонент.
3. Неизправен превключвател на управлението. Сменете го.
Вътрешни осветителни прибори Не функционира или се наблюдават непостоянни откази на вътрешното осветление на салона:1. Установен в неправилно положение превключвател на управлението. Намерете превключвателя и го превключете его в съответното положение.
2. Нарушено качество на контакта в мястото на съединяване на осветителя. Проверете качеството на заземяване и изправността на подаването на захранване от акумулатора. Ако захранването е прекъснато, проверете състоянието на съответния предпазител, в случай на необходимост го сменете. Проверете състоянието на елементите и съединителните електропроводи на съответната верига (виж Схеми на електрическите съединения- обща информация). При отсъствие на заземяване, проверете състоянието на контактите на датчиците-изключватели на вратите, отстранете следите от корозия, в случай на необходимост заменете дефектните компоненти.
Яркостта на осветяване на салона е силно намалена:1. Нарушено качество на контакта в мястото на съединяване на осветителя. Проверете качеството на заземяване и изправността на подаването на захранване от акумулатора. Ако захранващото напрежение в мястото на съединяване е силно занижено, проверете състоянието на елементите и съединителните електропроводи на съответната верига (виж Схеми на електрическите съединения- обща информация).
2. Силно окислен цокъл или фасунга на съответната лампа. Старателно почистете контактните повърхности, в случай на необходимост заменете излезлия от строя компонент.
3. Неизправен един от превключвателите/датчиците-изключватели на управлението. Направете смяна.
Стоп- светлини Отказ на една от стоп-светлините:Нарушено подаване на напрежение към лампата на съответния стоп-сигнал. проверете, ако напрежението се подава нормално, оценете качеството на заземяване, в случай на необходимост заменете лампата. При установяване на признаци за прекъсване контура на захранване или „масата” проверете състоянието на елементите и съединителните електропроводи на съответната верига (виж Схеми на електрическите съединения- обща информация).
Отказ на двете стоп-светлини заедно:Нарушено регулиране на датчика-изключвател на стоп-светлините. Проверете, направете съответната корекция. Ако подаването на захранване към стоп-светлините остава нарушено, независимо от изправното функциониране на датчика-изключвател, проверете състоянието на елементите и съединителните електропроводи на съответната верига (виж Схеми на електрическите съединения- обща информация), направете необходимите корекции.
Яркостта на светене на една или на двете стоп-светлини е силно намалена:Нарушено качество на контакта на едно от контактните съединения на съответната верига. Проверете качеството на заземяване на лампените сглобки и изправността подаването към тях захранване от акумулатора. Ако захранващото напрежение в мястото на съединяване е силно занижено, проверете състоянието на елементите и съединителните електропроводи на съответната верига (виж Схеми на електрическите съединения- обща информация). Понякога се налага разглобяване на дефектната връзка и почистване на нейните монтажни повърхности.
Контролни лампи Контролна лампа(и) продължава да свети след пуска на двигателя Контролна лампа на зареждането на акумулатора:1. Неизправен генератор или регулатор на напрежението. Проверете, заменете излезлите от строя компоненти.
2. Налице късо съединение в електрическата верига на съответната лампа. Проверете, направете необходимите корекции.
Контролна лампа MIL („malfunction indicator lamp”- лампа-индикатор за неизправност), позната още като лампа „Check engine” (лампа- „Проверете двигателя”):
1. Дошло е време за провеждане на поредното техническо обслужване на двигателя, или са нарушени настроечните параметри на последния. Проведете ТО (техническо обслужване), проверете параметрите на настройките, оценете състоянието на свещите на запалването и въздушния филтър, проверете нивото и състоянието на двигателното масло. Направете необходимите регулировки и замени.
2. Налице е прекъсващо преобедняване на въздушно-горивната смес в резултат на свършване запаса на гориво в резервоара. Заредете автомобила с гориво.
3. Нарушено качество на контактните съединения във веригата на системата за инжектиране/управление на двигателя. Проверете състоянието на електропроводите и контактните съединения на модула за управление и информационните датчици.
4. Налице са загуби от разреждане във входящия тръбопровод. Проверете състоянието на уплътнителната гарнитура и вакуумните шлангове. Заменете дефектните компоненти.
5. Налице е повишен разход на моторно масло в резултат на прекомерно износвана на вътрешни компоненти на двигателя. Направете възстановителен ремонт на силовия агрегат.
Контролна лампа ABS („Anti-Lock Braking System”- антиблокираща спирачна система):1. Окислени контактни съединения на колесните датчици, или между зъбите на сигналните ротори са заседнали странични частици. Проверете, направете необходимите корекции.
2. Налице са утечки (загуби) в главния спирачен цилиндър. Огледайте цилиндъра, заменете излезлите от строя маншети и гарнитури.
3. Нарушено функциониране на модула за управление на ABS, хидравличната помпа или клапан-регулаторите. Проверете състоянието на компонентите, направете необходимите корекции/заменете дефектните детайли.
4. Налице е неизправност в електрическата верига на колесните датчици/модула за управление на ABS. Внимателно огледайте електропроводите, отстранете откритите дефекти.
Контролна лампа на спирачната система:1. Спаднало ниво на хидравлична течност в резервоара на главния спирачен цилиндър. Проверете хидравличния тракт на спирачната система за наличие признаци на течове, отстранете откритите проблеми, долейте в резервоара необходимото количество течност от изискуемия вид.
2. Прекомерно износено феродо на спирачните накладки. Проверете, заменете излезлите от строя компоненти.
3. Дефект във веригата на сигналния датчик на контролната лампа. Проверете, направете необходимите корекции, заменете излезлите от строя компоненти.
Замяната на спирачните накладки винаги се извършва в комплект за двете колела от съответната ос!
Контролна лампа за налягането на маслото в двигателя:Експлоатацията на автомобила при понижено налягане на маслото е изключително опасна предпоставка за сериозни вътрешни повреди на двигателя, свързани със скъпоструващ ремонт. Един от признаците за недопустимо спадане налягането на маслото се явява нарастването на детонациите при работа на двигателя.
1. При сработване на дадената контролна лампа следва незабавно да се угаси двигателя и да се провери нивото на двигателното масло и състоянието на масления филтър. В случай на необходимост долейте съответното количество масло от съда с резервно масло, който трябва да се съхранява в автомобила и да се обновява при всяка смяна на масло.
2. Повреден електропровод на датчика-изключвател на контролната лампа за налягане на маслото. При включено запалване (без да стартирате двигателя) разсъединете електропровода от датчика-изключвател- контролната лампа не трябва да свети, в противен случай проверете електропровода за наличие на признаци от късо съединение на „масата”. Уверете се в целостта на изолацията по цялата дължина на проводите, заменете дефектните елементи на веригата.
3. Нарушена проходимост на мрежестия филтър на маслозаборника. Свалете дъното на картера и почистете филтъра.
4. Нарушена изправност на функциониране на датчика-изключвател на контролната лампа за налягане на маслото. За проверка монтирайте датчик, в чиято изправност сте сигурни.
5. Нарушена проходимост на масления филтър, или са налице течове на масло. Заменете филтъра.
Контролна лампа за задействане на ръчната спирачка:1. Не е освободен лоста на ръчната спирачка (ръчната спирачка е включена). Не забравяйте да освобождавате ръчната спирачка преди потегляне.
2. Нарушена настройка на датчика-изключвател на контролната лампа, или е налице късо съединение във веригата на неговия електропровод. Проверете, отстранете откритите проблеми.
3. Неизправен датчик-изключвател на контролната лампа. Проверете, направете смяна.
Пътепоказатели (мигачи), аварийни светлини Сигналните светлини са включени, но работят в непрекъснат режим: -Неизправен прекъсвач (реле). Заменете излезлия от строя блок.
Наблюдава се едностранен или двустранен отказ на сигналните светлини (от едната или двете страни по посока на движение на автомобила):1. Неизправна лампа- проверете, като поставите лампа, в чиято изправност сте сигурни.
2. Прекъсване във веригата. Проверете състоянието на съответния електропровод.
3. Неизправен съответния датчик-изключвател, или е налице късо съединение във веригата на неговия електропровод. Проверете, отстранете откритите проблеми, заменете дефектните компоненти.
Не се включва само една от сигналните светлини: 1. Изгоряла лампа. Проверете, направете смяна.
2. Окислени контактни повърхности на цокъла/фасунгата. Проверете, почистете повърхностите.
3. Нарушено качество на заземяване на фасунгата на съответната лампа. Проверете, отстранете прекъсването.
Честотата на мигане на сигналните светлини е силно снижена: -Монтирани са прекалено мощни лампи. Заменете лампите.
Честотата на мигане на сигналните светлини е силно повишена:1. Монтирани са недостатъчно мощни лампи. Заменете лампите.
2. Монтиран е прекъсвач не от необходимия тип. Заменете прекъсвача.
Нарушено функциониране на контролната лампа за аварийна сигнализация: 1. Неизправни съответни външни сигнални светлини. Проверете, в случай на необходимост заменете контролната лампа.
2. Неизправен изключвател на аварийната сигнализация. Проверете, в случай на необходимост заменете.
Нарушено функциониране на една от контролните лампи на пътепоказателите (мигачите):1. Изгоряла лампа. Проверете, направете смяна.
2. Неизправен прекъсвач- проверете, като поставите блок, в чиято изправност сте сигурни, в случай на необходимост заменете.
Клаксон Липсва звуков сигнал: 1. Изгорял е съответния предпазител.
2. Нарушена изправност на захранването на тромбата (говорителя), или е налице прекъсване в заземителния контур. Проверете. Ако захранването е изправно, проверете тромбата като поставите такава, в чиято изправност сте сигурни. В случай на нов отказ, проверете състоянието на съответния електропровод.
Изменена тоналност на звучене на говорителя:1. На моделите с една тромба сменете последната.
2. На моделите с две тромби проверете изправността на втората тромба. Последователно разсъединявайки от тромбите електропроводите, проверете изправността на функциониране на всяка една от тях поотделно. Заменете излезлия от строя компонент.
3. Проверете правилността на монтажа на тромбата (-ите)- тромбите трябва да се монтират, сочейки надолу. Уверете се, че във вътрешността на тромбата не са попаднали странични предмети.
Чистачки на стъклата Чистачките на стъклата не функционират:1. Изгорял предпазител („бушон”). Проверете, заменете.
2. Неизправен превключвател на управлението. Проверете, отстранете откритите проблеми, в случай на необходимост заменете превключвателя.
3. Нарушено качество на контактни съединения в електрическата верига за чистачките на стъклата. Проверете, зачистете клемите, заменете излезлите от строя елементи.
4. Нарушено качество на заземлението за превключвателя на управлението или приводния електромотор. Проверете, отстранете откритите прекъсвания.
Прегряване на приводния електромотор, включването на чистачките води до изгаряне на предпазителя („бушона”):1. Налице е вътрешна повреда в електромотора. Заменете.
2. Заклинени, или деформирани рамена на привода за чистачките. Проверете, направете необходимите поправки, заменете излезлите от строя компоненти.
Нарушено функциониране на едното или двете рамена на чистачките при изправна работа на приводния електромотор:1. Ослабено закрепване на съответната приводна тяга. Проверете, пристегнете закрепването.
2. Ослабено закрепване на оста на привода. Затегнете гайката, в случай на необходимост заменете съответния лост/осов възел на привода.
При изключване четките не се връщат в изходно положение:1. В резултат на неизправност в превключвателя на управлението е нарушен порядъка на изключване на захранването от приводния електромотор. Проверете, отстранете откритите проблеми.
2. Нарушение във веригата на паркиращия контур на приводния електромотор. Заменете електромотора. Преди монтажа на рамената включете системата с цел изясняване на правилното изходно („паркирано”) положение на чистачките. Завършвайки монтажа, включете чистачките в максимален скоростен режим и се уверете, че четките в крайните си положения не се удрят в облицовката на прозоречния отвор.
Диагностика откази на комбинации от прибори Скоростомер (спидометър) с механичен привод (гъвкав вал) Функционирането на скоростомера е напълно нарушено:1. Приводния вал неправилно е присъединен към възела на измервателя или към водещата предавка. Проверете, направете необходимите корекции.
2. Приводния вал е скъсан, или е станало закръгляне на накрайниците, посредством които се осъществява неговото закрепване в сглобката на измервателя/водещата предавка. Проверете, ако е необходимо, сменете вала.
3. Износена водещата предавка на скоростомера. Проверете, ако е необходимо, сменете.
4. Неизправен измервател- проверете по пътя на замяната с изправен възел. Ако е необходимо, сменете.
Наблюдават се флуктуации (вариране, колебания) на стрелката на измервателя при движение с постоянна скорост:1. Нарушено правилно полагане на жилото, налице са прегъвания или усуквания. Проверете, направете необходимите корекции, ако откриете признаци от повреди по обвивката, заменете приводния вал.
2. Сглобката на приводния вал се нуждае от смазване. Свалете вала, огледайте го за наличие на повреди (ако е необходимо, сменете), смажете и го монтирайте на мястото му.
Наблюдават се прекъсващи нарушения при функциониране на скоростомера:1. Нарушена пълнота на присъединяване на приводния вал и надежността на неговото фиксиране в местата на присъединяване (куплунги). Проверете, направете необходимите корекции.
2. Износени (закръглени) накрайници на вала. Проверете, ако е необходимо, сменете.
Скоростомер (спидометър) с електрически привод Функционирането на скоростомера е напълно нарушено:1. Неизправен индуктивен датчик на скоростта (VSS- Vehicle Speed Signal). Заменете датчика.
2. Повреден електропровод на участъка от веригата между VSS и скоростомера. Огледайте електропровода, оценете качеството на контактните съединения, отстранете откритите дефекти, заменете повредените компоненти.
3. Повреден измервател- проверете по пътя на замяната с изправен възел. В случай на необходимост, сменете.
Наблюдават се прекъсващи нарушения при функциониране на скоростомера:1. Нарушено качество на контактните съединения на участъка от веригата между VSS и скоростомера. Проверете, направете необходимите корекции, заменете дефектните компоненти.
2. Неизправен индуктивен датчик на скоростта (VSS- Vehicle Speed Signal). Заменете датчика.
Измерватели за разхода на гориво, температура на двигателя и налягане на маслото Функционирането на измервателя е напълно нарушено:1. Изгорял е съответния предпазител. Проверете, сменете.
2. Прекъсване в електроверигата на съответния измервател. Проверете, отстранете откритите дефекти.
3. Неизправен съответния датчик. Проверете, сменете.
4. Нарушена адекватност на монтажа (сглобката) на измервателя или неговия датчик. Проверете, направете съответните поправки.
Нарушена стабилност на показанията на измервателя:1. Нарушено качество на контактните съединения на съответната електрическа верига. Проверете, отстранете откритите дефекти.
2. Неизправен измервател. Сменете.
Измервателят непрекъснато фиксира максимално показание:1. Късо съединение на „масата” в съответната електрическа верига.
2. Неизправен измервател. Сменете.
3. Нарушено заземление на измервателя. Проверете, отстранете прекъсването.
4. Нарушена адекватност на монтажа (сглобката) на измервателя или неговия датчик. Проверете, направете съответните поправки.
Източник:
http://subaru-forester.5go.ru/html/1_8.htmС предложение за "Златен фонд"