julionavarro написа:
Някой може ли да го преведе?!.....моля
Off topic (Извън темата): Вероятно по-долния превод ще бъде полезен за по-младите водачи на „Subaru”, както и тези, които не са имали възможност да се запознаят по-отблизо с руския език. В областта на автомобилостроенето съм неграмотен, което със сигурност е довело до грешки и пропуски от моя страна, свързани със специфичната терминология. Нямам също така и по-специално филологическо образование, както и не съм преводач, но това са ми възможностите към момента. Всичко това до тук го пиша, за да могат колегите с по-добри познания свободно да поправят и/или редактират предложения текст. Ще си позволя и волността да предложа на уважаемите модератори, след избистрянето на текста, същият да бъде включен в т. нар. „Златен фонд”.
P.S. Похвали и благодарности за стореното не приемам, критически забележки- може.
Как да използваме селекторния лост за избор на режим (лоста за превключване на скоростите) на автоматичната трансмисия (АТ) на Subaru
Въпроси: Защо са необходими различните положения на селекторния лост на автоматичната скоростна кутия?
Защо не се препоръчва шофиране на положение „D” в градски условия?
Да се превключва ли на „N” при спиране на светофар?
Какво е това черно „копче” (ключ), което се намира до селекторния лост?
Какво е това „блокировка на хидротрансформатора”?
Отговори:Селекторен лост на автоматичната трансмисия и режими на работаЗа управление на автоматичната трансмисия, в салона е разположен селекторният лост за избор на режим (превключвател на програмите за превключване на скоростите) и, възможно, допълнителни бутони (ключове) за управление. С тяхна помощ водачът има възможност да зададе такава последователност за автоматично превключване на скоростите, която оптимално съответства на условията за движение.
Трябва да се отбележи, че за осигуряване на безопасността, автоматичната трансмисия позволява запуск (запалване) на двигателя само в положение „N” или „Р”. За моделите, блокиращи превключването на селекторния лост при изключено запалване, преди преместването на лоста от положение „Р”, е необходимо да се завърти ключът на запалването от положение „LOCK” (блокиране на волана) в положение „ON” (включено запалване), за да се разблокира и лоста и волана. В противен случай е възможна повреда на кормилната колонка или селектора за превключване на диапазоните.
Преди начало на движението, след паркиране, се препоръчва да се натисне спирачния педал и да се превключи селектора в нужната позиция, като при това не се натиска педала на газта. След лек тласък може да се отпусне спирачния педал и да се започне движението.
Всяко превключване на предавки в движение, ще бъде съпроводено с известно понижение на оборотите на двигателя. При това трябва да се има предвид, че стрелката на оборотомера по същия начин реагира и на блокирането на хидротрансформатора (наистина, падането на оборотите в този случай ще бъде не така забележимо, както по време на превключване на предавките- виж по-долу).
P-R-N-D-3-2-1, Hold, Power – това са възможните режими на работа на автомата. Към тях може да се отнесат също малкият ключ около селектора (ако го има) и големият бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването), намиращ се на селекторния лост.
Сервизният черен ключ до селектора (ако, разбира се, съществува в оборудването), при натискане разрешава превключване на скоростния лост при изключено запалване. Например, натискайки това копче, вие ще можете да превключите лоста на „неутрална” („N”), за да избутате незапалващия автомобил. В автосервиза, демонтирайки приборния панел, или монтирайки ново озвучително устройство, по същия начин може да превключите лоста, примерно в положение „1” за облекчаване достъпа до конзолата. А на някои модели, без този ключ ще е трудно изваждането на пепелника.
„Р” - Parking (паркиране) - служи за задържане на автомобила на място. Превключване в този режим е възможно само при пълно спиране на автомобила. Случайното превключване в този режим се блокира от големия бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването) на селекторния лост. В скоростната кутия при този режим се установява „неутрална”, което осигурява нормален режим на запалване на двигателя. В това положение на селектора става блокиране на вала на скоростната кутия със специален палец и предните колела не се въртят. Не се препоръчва автомобила да се оставя само на „Р”, ако наклона (надлъжния наклон по посоката на автомобила) е по-голям от 10-15% (повече от 5 градуса)- това може да доведе до затягане на стопора (гореописания палец) на паркирането. Прост начин да се определи допустимия ъгъл на паркиране без използване на ръчната спирачка, при изправна скоростна кутия- да се отпусне педала на газта и да се види дали автомобила потегля назад.
При спиране на наклони трябва да се натисне педала на спирачката, да се премести селекторния лост в положение „N”, да се вдигне лоста на ръчната спирачка (да се включи ръчната спирачка), да се отпусне педалът на спирачката, и чак след това да се премести селекторния лост в положение „Р”. Потеглянето при наклони трябва да се извършва в обратна последователност- натискане педала на спирачката, превключване в положение „D”, отпускане на ръчната спирачка и започване на движение, прехвърляйки крака от спирачния педал на педала на газта.
„R” - Reverse - задeн ход. Превключване в този режим е възможно само при пълно спиране на автомобила. Случайно превключване в този режим се блокира от големия бутон за фиксиране на режимите (ограничител на превключването) на селекторния лост.
„N” - Neutral - неутрална предавка. В това положение на селектора, автомобилът, също както и на „Р”, може да се стартира, но блокиране на вала не се извършва. Това обаче, се различава от режима „неутрална” при ръчни скоростни кутии. В този режим е недопустимо да се спускате по наклон или да буксирате автомобила си с изключен двигател без риск от повреждане на автомата. Работата е там, че маслената помпа се намира на първичния вал на автоматичната скоростна кутия, и поради това при изключен двигател тя няма да работи, а значи няма да има и циркулация на ATF (маслото на автоматичната трансмисия) и скоростната кутия може да прегрее.
Препоръки: Битува мнение, че стоейки на светофара, следва да се премине в „N”, тъй като в режим „D” нещо там пробуксува и се износва. Всъщност това не е така, всички елементи на скоростната кутия са обездвижени, фрикционите (триещите се части, предаващи движение) са притиснати, включена е първа предавка и само помпата напразно помпи трансмисионна течност. Движението в този случай започва без пробуксуване на триещите се двойки, които започват работа само при прехода на втора предавка. Преходът от режим „N” в „D”- напротив- заставя ги „допълнително да се потрудят”.
Освен това, при превключване на селектора от режим „N” в „D”, не трябва незабавно да се натиска газта, а е необходимо да се дочака характерния тласък, който ще покаже, че скоростната кутия е влязла в режим на движение и е избрала нужната предавка, а когато се бърза, за това обстоятелство може да се забрави.
Така че, не препоръчваме използването на режим „N”, освен в случаите на запалване на изгаснал мотор, а също така при буксиране на автомобила, или при преместването му ръчно с изключен двигател. За кратки спирания, например на светофар, не премествайте селекторния превключвател в положение „N”, нито в положение „Р”, а задръжането на превозното средство на място в такива случаи, трябва да става с използване на спирачките. Ако при дългите спирания в задръствания кракът ви се е уморил, то най-добре е да се сложи веднага режим „Р”. По този начин може да се постъпва и при спиране в горещо време, за да се намали топлината и да се предотврати прегряване на маслото в скоростната кутия.
При шофиране по дълги спускания, поставянето на скоростния лост в положение „N” не се препоръчва. Това няма да доведе до спестяване на гориво, но може да предизвика прегряване на скоростната кутия, при връщането в „D” на висока скорост. Така че, движейки се по инерция, селекторът е по-добре да се остави в това положение, в което се е намирал досега. При това скоростната кутия ще премине на по-високата от разрешените предавки и ще осигури минимално затормозяване на двигателя. Ако сте се спускали в режим „N”, последващият преход в „D” ще доведе до известно изчакване на скоростната кутия до влизане в режим на движение, тъй като на нея е необходимо време за превключване на нужната предавка.
Превключванията на селекторния лост преди започване на движение и при изменение на направлението (напред-назад), трябва да се извършват при натиснат педал на спирачката и при пълен покой на автомобила. Започване на движение, вдигайки ходилото от педала на спирачката и премествайки го на педала газта, трябва да става само след характерния тласък, свидетелстващ за пълното включване на предавка.
Лостът за избор на режим на движение е конструиран по такъв начин, че осигурява разрешените превключвания без натискане на фиксатора както при тръгване от място, така и по време на движение. Тоест всичко, което се превключва без натискане на големия бутон на селектора, може да се превключва в движение без ограничения, а това, което не се се превключва без натискане на този бутон, изисква спазването на определени предпазни мерки.
Например, ако ви е необходимо да преместите ръчката от положение „N” в положение „D” или „3”, то това може да стане, като просто я дръпнете към себе си. Или ако искате да преместите лоста нагоре от „1” в „2”, „3” или „D”, то това може да стане без всякакви ограничения в движение (постарайте се само да не прескочите в „N” - това не е опасно, но е неприятно).
Обаче, ако искате да преместите лоста от положение „3” в „2”, или „1” или „D”, или още повече в положение „R”, то без натискане на фиксатора няма да успеете. Това е направено за предотвратяване на щети и претоварвания на трансмисията при неправилен избор на режим за движение. Позиционирането на лоста в това положение, до което е възможно да се премести само с натиснат фиксиращ бутон, се осъществява или при пълно спиране (ако е необходимо да се установи на „R” или „Р”), или след забавяне на движението (ако е необходимо от „3” да се превключи на „2”, или „1”).
Забележка:В моделите от 1999 година насам ролята на бутон на лоста за превключване на скоростите изпълнява специален стъпаловиден жлеб, по който се движи лоста за превключване на скоростите. По такъв начин се изключва случайното превключване на режимите за работа на автоматичната скоростна кутия, недопустимо по време на движение на автомобила. Освен това предавките по-удобно се превключват „на сляпо”.
„D” - DRIVE- основен режим на работа- разрешено е шофиране на всички предавки (в този автомат те са четири (4): първа (1), втора (2), трета (3- пряка, с предавателно число 1), четвърта (4), която в тези автомати може да се нарече овърдрайв (overdrive), тъй като предавателното число при нея е по-малко от единица – 0.69). Четвъртата предавка в автоматичната скоростна кутия е аналогична на петата в ръчните скоростни кутии, тоест се явява повишаваща (overdrive), за разлика от третата, която се явява пряка предавка. Освен това, в режим „D” бързо се блокира хидротрансформаторът (виж „Блокиране на хидротрансформатора”), което е благоприятно при шофиране извън града (с 1.5÷2 литра се намалява разходът на гориво), но е крайно нежелателно в градски условия (реакцията на педала на газта става вяла).
Забележки: При дълги изкачвания (при движение нагоре по наклонена плоскост):
Нежелателното превключване на повишаващата предавка в момент на отпускане педала на газта при езда в дълго изкачване автоматично се предотвратява. Това намалява потребността от превключване на по-ниска предавка при повторно натискане на газта, ако сте почувствали липса на мощност, освен това се предотвратяват и многочислените превключвания на предавки и води към по-плавно движение при изкачване.
При дълги спускания (при движение надолу по наклонена плоскост):
Натискането на педала на спирачката при спускане автоматически ще повлече със себе си преход на трансмисията на по-ниска предавка (при езда на „D”- преход на „3”-а), предизвиквайки по този начин известно спиране с помощта на двигателя. Но даже кратковременното ускорение ще повлече след себе си до нормален преход на трансмисията на по-горна предавка.
В някои случаи, обаче, натискането на педала на спирачката при спускане, не довежда до автоматично превключване от трансмисията на понижена предавка. Това може да стане заради много ниската температура на трансмисионната течност, например след дълъг престой. В такъв случай, дотогава, докато температурата на ATF (маслото на автоматичната трансмисия) не се повиши примерно до 60 градуса, за спиране с помощта на двигателя ще е необходимо ръчно превключване на предавките надолу.
Също така прехода на трансмисията на по-ниска предавка няма да стане при скорости, превишаващи 78 км/ч.
Препоръки: -
По возможност не използвайте режим „D” в града, особено зимно време - принудително изключвайки от работа повишаващата предавка и възможността за блокиране на хидротрансформатора вие правите автомобила „по-пъргав” (автоматичната скоростна кутия по-бързо се превключва надолу при изпреварвания и престроявания) и, освен това, можете по-ефективно да използовате режима за спиране с двигателя при отнемане на газта. Помнете, че автоматите подобни с тези на „Subaru” (с повишаваща предавка и блокировка на хидротрансформатора, разрешена при положение на селектора „D”), някои коментатори наричат „спирачни” именно затова, че при опит за ускорение на „D”, на скоростната кутия често и се налага отначало да разблокира хидротрансформатора, а след това още и да се превключи от повишаващата предавка надолу, което разбира се, отнема известно време.
Освен това, изключвайки най-горната предавка в града (поставяйки селектора на „3”-а), вие избягвате излишни превключвания и честото включване на блокирането на хидротрансформатора, с което удължавате ресурса на автоматичната скоростна кутия (фрикциони и спирачни ленти), който ще ви потрябва извън града.
И накрая, изключването на режим „D” се препоръчва на собствениците на „склонните към прегряване” двигатели с обем 2.5л. Динамичното шофиране за тях е допълнително благо и служи за подобряване охлаждането на двигателя!
-
Не включвайте режим „D” при пълно натоварване на автомобила (поставете селектора на „3”-а).
-
При шофиране в задръствания, когато движението е „накъсано”, и е необходимо често превключване на предавките, за да се предотврати повишеното износване на детайлите на автоматичната скоростна кутия,
изключвайте режим „D” (поставете селектора на „3”-та или даже на „2”-ра).
Полезно е, също така, да се знае, че на незагряла скоростна кутия, най-горната предавка не се включва и хидротрансформаторът не се блокира. Съответно, неизправният термостат или силният студ може да възпрепятстват включването на най-горната предавка, тъй като първоначалното загряване идва от радиатора на ATF (маслото на автоматичната трансмисия), който стои вътре в резервоарчето на радиатора за охладителната течност на двигателя. Нормалният режим на АТ (автоматичната трансмисия) се включва при температура на ATF по-голяма от 60 градуса.
Режими „1”, „2”и „3” позволяват да се използват предавките до указаната включително, но не по-нагоре. Режимите може да зависят от ключа HOLD/MANU (виж „специални режими на работа на АТ”).
„3”- пряка предавка с предавателно число 1. Превключвайки селектора в „3”, ние привеждаме АТ в три-скоростен режим, т.е. в работа участват 1-ва, 2-ра и 3-та предавка и не се блокира хидротрансформатора. Препоръчва се при шофиране в града. Разрешена максимална скорост на тази предавка: 152-154 км/ч.
„2”- предавка с предавателно число 1.55. Също така, както и режим „3”, обикновено ограничава предаването „отгоре”, тоест включват се само 1-ва и 2-ра предавка. На някои модели, обаче (предимно за американския пазар, където традиционно се поставят колкото може по-малко допълнителни ключове за превключване на режимите) при избор „2”, трансмисията сама преминава в „зимен режим” (виж „Специални режими на АТ”), т.е. задвижва се от втора предавка и не се превключва надолу.
Режим „2” е нужен за движение по хлъзгаво покритие, черни пътища или за буксиране на тежки ремаркета. Освен това, при шофиране на „2” , се осигурява по-ефективно спиране с двигателя при отнемане на газта. Затова може да се включи този диапазон за преодоляване на дълго изкачване, или при движение по стръмно спускане, когато за запазване на контрола над автомобила е необходимо спиране с двигателя. Разрешена максимална скорост на тази предавка: 91 км/ч.
„1” - специална предавка с високо предавателно число 2.79 и блокировка на междуосевия диференциал на пълноприводнте модели. Този режим се използва тогава, когато е необходим голям въртящ момент при невисока скорост на преместване. Дългото шофиране в такъв режим не се препоръчва. Освен това, извършването на остри завои в този режим може да предизвика дефектиране на муфата за блокиране на централния диференциал. Препоръчва се да се използва само при праволинейно движение на ниска скорост, излизане от сняг, пясък и кал, на дълги много стръмни изкачвания и продължителни спускания, особено при движение с ремарке. Освен това, на първа предавка се осигурява ефективен режим за спиране с двигателя. Разрешена максимална скорост на тази предавка: 44 км/ч.
Препоръки: При ограничение диапазона на превключване, старайте се да не превишавате установената за максималната предавка на този диапазон максимална скорост;
Принудителното понижение на предавка с помощта на селектора за избор на диапазон може да се извършва само при такива скорости на автомобила, които не превишават максимално допустимата за ограничаващата предавка. Конструктивно трансмисията е изпълнена по такъв начин, че допуска използоване на първа предавка при скорости, ненадвишаващи 50 км/ч при напълно натиснат педал на газта (30 км/ч при наполовина натиснат), а втора предавка, съответно максимум 90 км/ч при напълно натиснат и 60 км/ч при наполовина натиснат. А превключването от „3” на „2” е недопустимо на скорости, по-високи от 70-80 км/ч, затова селекторът, ограничиващ диапазоните, не се превключва от диапазона „D-3” на „2-1”, без натискане на блокиращия бутон. Впрочем, в съвременните автоматични кутии превключването надолу все едно се коригира от управляващия контролер и особена вреда няма да се получи, даже в случай на недопустимо превключване на селекторния лост.
При спиране по нанагорнище не се опитвайте да задържате автомобила в неподвижно положение за сметка на регулиране силата на натиск върху педала на акселератора (газта). Това може да доведе до прегряване на автоматичната скоростна кутия и нейното дефектиране. За да задържате автомобила по нанагорнище, използвайте спирачките.
Опитвайки се да извадите заседналия автомобил посредством движение напред-назад („лашкане”), последователно включвайки ту първа предавка, ту предавката за заден ход, за избягване на щети по автоматичната скоростна кутия, не натискайте силно на педала на газта (скоростта при буксуване на колелата не трябва да надвишава 30 км/ч по спидометър).
Блокиране на хидротрансформатораБлокирането на хидротрансформатора (Lock Up Torque Convertor Clutch- блокиране съединителя на преобразувателя на въртящия момент)- това е специален режим на работа на автоматичната скоростна кутия, когато въртящият момент от двигателя се предава непосредствено на планетарната предавка, прехвърляйки хидравликата, т.е. предаването става напълно механично. Блокировката на хидротрансформатора на повишаваща предавка води до минимални загуби при движение на висока скорост, понижава работната температура на ATF и позволява да се подобри икономията на гориво.
Муфата (Torque Convertor Clutch- съединител на преобразувателя на въртящия момент) автоматично се блокира при определени обороти/скорости на най-горната предавка (т.е. само при положение на селектора „D” и на добре загряла кутия). При това, вие можете да почувствате известно изменение в работата на автоматичната трансмисия и погрешка да го приемете за превключване на предавка (наистина, падането на оборотите в този случай ще бъде не толкова забележимо, както по време на превключване на предавки). В случай на ускоряване на автомобила или при спиране, муфата автоматично и плавно се изключва, но за това ще е необходимо известно време.
Блокирането и разблокирането на муфата възниква автоматично в зависимост от честотата на въртене. Разблокирането на хидротрансформатора става при повишаване на натоварването върху колелата, вследствие на което се намалява честотата на въртене на турбинното колело на хидротрансформатора и съответно се намалява налягането на маслото в хидравличния датчик. За осигуряване на плавно включване и задържане по време на включването на фрикционната муфа за блокиране на хидротрансформатора, при превключване на степените, служи хидравлично реле за време. Ако не се предприеме нищо допълнително, то при шофиране на „D” хидротрансформаторът автоматично се блокира, ако известно време скоростта е постоянна, и педалът на акселератора (газта) не променя положението си. Обикновено това настъпва след 1-2 минути „пасивна” езда, като това време зависи от натоварването- например, ако е започнало изкачване, то хидротрансформаторът няма да се блокира. За да се ускори блокирането в движение, може леко да се поотнеме газта, след включването на 4-а предавка. Тогава времето, след което ще се включи муфата за блокиране, се намалява до 5-10 сек.