искрено се извинявам, ако съм изпуснал някое ЛС, ще прегледам отново, макар, че там е лек мармалад Няколко човека вече ми казват, че съм пропуснал да им отговоря, явно ще трябва някаква промяна в управлението на тази комуникация.
Ще използвам случая да ти отговоря и тук, с риск да има има много припаднали. На така зададения от теб въпрос дали е нормално, технологичния отговор (както би ти отговорил всеки производител на автомобил или масло) е: Да, такъв разход е абсолютно приемлив. Според производителите на автомобили и производителите на лубриканти в Европа за нормално се приема разход до 0.8 - 1.0 л на 1,000км. Според Американските такива - нормален разход е 1 US quart (946ml) на 1,000 мили. Това е официалната информация, приета за стандарт, според която се ръководят горните производители, независимо дали на нас ни харесва, или не. Съвсем друг е въпроса, че вероятно >90% от автомобилите не достигат и по половината от този разход. Ще ти дам и пример от документацията на най-новия V8 би-турбо бензинов агрегат на Мерцедес. Пише следното (copy/paste):
Цитат:
Depending on driving style, all MB and AMG V8 or V12 equipped vehicles may consume up to 0.8 l of oil per 1,000 km. The oil consumption may be higher than this when the vehicle is new or if you frequently drive at high engine speeds. Oil consumption within this range is normal and does not represent a technical problem.
В реалния живот обаче, от смяна до смяна нивото не пада и с 1мм на пръчката, когато е каран с наистина качествено масло, което издържа на целия зор на тоя мотор.
Много пъти сме писали в този форум, че "разход на масло" не е задължителен знак за технически проблем, или проблем с маслото. Конкретното количество "загубено/изчезнало" масло може да зависи от много фактори. Ето само някои от тях: - качество на маслото (тук най-важен е показателя Noack volatility loss, който е пряко свързан с качеството и термоустойчивостта на маслената база) - механично състояние на мотора - наличие на маслени и/или горивни депозити в мотора - явлението "Sticky rings", образувано следствие на използването на некачествени масла, или такива, с неправилен вискозитет за мотора. - явлението "Bore glazing" - или "лакирането на хонинга на цилиндрите" пак поради подобни причини на горната точка. - наличие на течове на масло (дори минимални на пръв поглед) - проблемен турбо-компресор - проблем с гумичките на клапаните (Субару проблем с тях по принцип няма) и т.н.
Хубаво е да ни кажеш кой точно Мотул ползваш, защото 5W-40 не е достатъчен ориентир. Друго - този мотор е за мултигрейд 5W-30, който му е напълно достатъчен, но и това сме го писали много Ако моторът е чист и свети като аптека отвътре, разход на масло ще имаш минимален... и доста под този, за който споменаваш. И друго - имай предвид, че повечето от маслата, формулирани с НС/хидрокрек, или т.нар. група 3, примират на около 5,000км и след това започват сериозно да губят вискозитет, а volatility-to им отива в космоса. Като видим резултат - изчезва от щеката. Хубаво е всички, които карат с такива масла да го имат предвид и да си обслужват Субарата по-рано, защото проблемът не се изчерпва само със загуба на масло, а се задълбочава сериозно с формирането на маслени депозити (предимно от загинали полимери в маслото). Тези маслени депозити водят до увеличаване на разхода на масло (писали сме затова немалко и преди) и така се влиза в един порочен кръг.
Това, което аз горещо бих ти препоръчал е флъшване/промиване на системата с качествен флъш, базиран на детергенти. Тези, на основата на разтворители (Solvent-based) по-добре не ги слагай изобщо.
И аз да докладвам за разход на масло. бях налял 1 галон, а колата побира 4 литтра точно. проблема е обаче че незнам колко точно километра е маслото защото или не съм си записъл или съм изгубил картончето колата е карана по принцип нормално (2500 - 3000 оборота) с изключение на няколко тестови ръна на околвръсното колкото може и няколко пъти на витоша и кокаляне Беше паднало под минимума на щеката и затова не мога да кажа колко точно е "хапнало" примерно около 200-300 милилитра състоянието на двигателя - таман направи 180 к - тропането което се излекува преди сега съвсем леко се обажда и на студен и топъл двигател , тракането е от месец месец и половина най много. което то мисля че маслото се е 'предало' съвсем скоро. мисля да мина на РЛ 5в40 да видим кво ще стане , защото имам една цяла бутилка и една отворена и не искам да даде фира от седене
_________________ METHANE LIMITED EDITION (CNG)
Пон Ное 10, 2014 2:54 pm
JAGU
Регистриран на: Пет Окт 12, 2012 10:52 pm Постове: 73 Местоположение: София
Автомобил: Outback 2.5 BS - CVT
Рейтинг: 0
Мнение за какво, бе колега? За каква кола? На какво гориво? За какъв пробег? В какво състояние? За стокова кола ли? Какво се търси в това масло? На така зададен въпрос просто няма как да получиш смислен отговор. Извадено от контекста на събитията, това си е прилично, даже много добро mid-saps масло, с неособено подходящ вискозитет за Субару... За GT-R - да...
Alex,благодаря за бързия отговор.Сега ходих да проверя какво е маслото-Motul X-cess 8100 пълна синтетика 5w-40 а колата е на 90000 мили (реални). Ако не нахалствам много,предложи ми подходящ продукт за промивка на мотора или някаква добавка(цена+доставка )и вече подходящото масло.За да не спамим темата може и на ЛС
...с неособено подходящ вискозитет за Субару... За GT-R - да...
Алекс, защо e неподходящ за Субару? Питам, тъй като това масло има Viscosity@100°C 13.3 mm²/s. За сравнение RL 5W30 има 11.9 mm²/s. Границата между SAE 30 (9.30-12.49 cSt) и SAE 40 (12.50-16.29 cSt) e 12.49-12.50 cSt и по този параметър двете масла са сравнително близо - едното е близо до горната граница на SAE 30, другото е близо до долната граница на SAE 40. Разликата голяма ли е като се отчете и факта, че предвид базата, Мотула ще губи вискозитета си доста по-бързо във времето? По отношение на HTHS-a, RL 5W30 е даже с по-висок: 3.7 mPa.s, докато Мотула е с 3.58 mPa.s.
8100 X-max 0W-40 Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 74.9 mm²/s Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 13.3 mm²/s Viscosity index ASTM D2270 182 Pour point ASTM D97 -45°C / -49°F Flash point ASTM D92 222°C / 431.6°F TBN ASTM D2896 7.0 mg KOH/g HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 3.58 mPa.s
RedLine 5W30 Motor Oil Vis @ 100°C, cSt 11.9 Vis @ 40°C, cSt 71 Viscosity Index 166 Pour Point, °C -45 Pour Point, °F -49 NOACK Evaporation Loss,1hr @ 482°F (250°C), % 6 HTHS Vis, cP @150°C, ASTM D4741 3.7
Пон Ное 10, 2014 6:45 pm
=Alex=
Регистриран на: Пет Яну 09, 2009 5:46 am Постове: 1285 Местоположение: Planet Earth
Автомобил: V8 bi-turbo
Рейтинг: 519
Андро, близки са да (въпреки, че едното е 0W), аз имах малко по-различно нещо предвид - 5-30 e много по-стабилен мултигрейд, с много по-малко полимери /VIIs в него, сравнен с 0W-40, което обикновено се прави или с полимери и PPDs от стрейт грейд 30 (обикновено почти излиза 10-30 от 3+/4/5 база) или с още повече PPDs от стрейт грейд 40 (което пък е почти готово 15-40 от гр. 3+/4/5). Опитвам се да ги държа колегите с колкото се може по-"събрани" първи и втори индекс, за да им работят по-стабилно и по-дълго маслата. Проблемът на този Мотул е, че като започне да губи вискозитет (а това става сравнително бързо), той ще "спадне" не само по отношение на flow/cSt, а и по отношение на HTHS. Стабилността на мултигрейда е една от причините Субару да предпочита 5-30, иначе знаеш - ще върви и с 0-40, 5-40, 10-40; 5-50 и пр.
Добре, но ако Субару наистина предпочитат 5W30, то това започва да противоречи на друго, доста повтаряно (включително и тук) твърдение, че за Субару се препоръвачт масла с HTHS >= 3.5 mPa.s, тъй като много малко са маслата с грейд 5W30, които имат HTHS >= 3.5. Мисля, че ако потърся назад в коментарите, ще мога да приведа поне 2 примера, в които препоръчваш HTHS 3.5-4.0 mPa.s, включително и на мен самия. По спомен - "колкото по-близо до 4, толкова по-добре".
Пон Ное 10, 2014 7:30 pm
=Alex=
Регистриран на: Пет Яну 09, 2009 5:46 am Постове: 1285 Местоположение: Planet Earth
Автомобил: V8 bi-turbo
Рейтинг: 519
Андро, за различните коли (и като състояние и като модификации) обикновено се препоръчват различни неща. Не виждам нещо противоречиво тук, а твърдението си е напълно вярно - по-висок HTHS в даден мултигрейд = по-добре (освен при RC, където пък се очаква леко обратното - по-нисък хтхс). Ако има и HTHS 4.5 при SAE 5W-30 - би било перфектно. Да, не са много маслата в грейд 5-30 с хтхс близо до 4-ка - обикновено това са предимно рао/естерни синтетики - Милърс, РЛ, Silkolene/Fuchs Pro-S... Казано с други думи - по-добре е да имаш 11cSt@100C и HTHS 3.7, отколкото 14cSt@100С и HTHS 3.5 при стоково Субару. И разликата от 3.5 до 4.0 едва ли някой ще я усети, просто с 3.5 моторът би се счупил малко по-рано при критично натоварване. Не разбирам каква е целта на поста ти?
Пон Ное 10, 2014 8:05 pm
andrey
Регистриран на: Пон Юли 25, 2011 11:13 am Постове: 63 Местоположение: София
Автомобил: Forester
Рейтинг: 34
Целта на поста ми беше чисто и просто да изясня въпроса за себе си, тъй като аз самия по препоръка от теб карам с 0W40, а "Субару предпочита 5W30" някак си не върви ръка за ръка с 0W40 и "колкото по-близо до 4, толкова по-добре". Това е. Не претендирам да отбирам от масла - затова съм и от групата на питащите. Смирено приемам, че проблема с объркването ми е единствено и само в моята си глава.
Пон Ное 10, 2014 8:20 pm
=Alex=
Регистриран на: Пет Яну 09, 2009 5:46 am Постове: 1285 Местоположение: Planet Earth
Автомобил: V8 bi-turbo
Рейтинг: 519
Разбрах. Нека погледна по-късно постовете и дискусията ни, със сигурност има причина да изберем 0-40 за теб. Просто не мога мигновено да върна лентата назад, извини ме за което. Под "Субару предпочита" разбирай - това е заводската препоръка, която не във всички случаи е най-правилната, но е добър guideline и добър стартинг пойнт. След това, ако е необходимо, обикновено се файн-тюнва около този грейд, докато се намери оптималния мултигрейд за даденото състояние. Много Субара карат с 0-40, като зад всяко си има някаква причина /или прекомерен разход на масло, или определени модове, или гориво, или пробег, или друго изискване.../. Пак казвам - този мултигрейд не е грешен в никакъв случай (да не ме разбере някой по този начин). Няма грешка "в твоята глава", ще разберем какво и защо.
Пон Ное 10, 2014 8:26 pm
andrey
Регистриран на: Пон Юли 25, 2011 11:13 am Постове: 63 Местоположение: София
Автомобил: Forester
Рейтинг: 34
Не го мисли, така или иначе скоро смятам да пробвам 10W30, колата грам не пипа от 0W40 и ми е любопитно как ще се държи с 10W30, а и заради по-малкото VIs мисля, че ще е и по-стабилно във времето. А и тази "0" в 0W40 мисля, че конкретно на мен ми е леко излишна, тъй като почти нямам студени стартове при минусови температури, колата се държи в топъл гараж. Ако нещо се присетиш като забележка, пиши на лични да не разводняваме темата. Важното е, че се изясни това с вискозитетите - затова и по-горе за конкретните 2 масла сравнявах конкретно Viscosity@100°C и HTHS, които са по-важни от SAE индексите, които са предимно маркетингови понятия с доста широк (и често подвеждащ) смисъл.
Пон Ное 10, 2014 8:34 pm
JAGU
Регистриран на: Пет Окт 12, 2012 10:52 pm Постове: 73 Местоположение: София
Автомобил: Outback 2.5 BS - CVT
Рейтинг: 0
Към Alex: Автомобила е посочен под аватара "Forester (SH)-2.0 Petrol MT" и е стоков - пробег 100К. Въпросът ми за вида на маслото е продиктуван от факта, че нямам гараж и през зимата имам доста "студени" стартове. Тук също трябва да се има предвид факта, че се намирам във Витошките квартали на София, където температурите често са с до 3-4 градуса по-ниски. Другият вариант масло, което мислех да сложа е X-cess 8100 5W-40.
Вто Ное 11, 2014 10:00 am
=Alex=
Регистриран на: Пет Яну 09, 2009 5:46 am Постове: 1285 Местоположение: Planet Earth
Автомобил: V8 bi-turbo
Рейтинг: 519
Фалекс - маркетинговата машина Още ли има някой да ги приема насериозно тези "тестове" и демонстрации?
Ето любимия ми фалекс тест, и обяснения какво стои зад това. Интересното започва от 4:40 нататък. Head & Shoulders против пърхот на Фалекс тест, дами и господа