Здравейте,
В тази тема ще посоча как можете да си ремонтирате неработещи бутони от волана за управление на централната конзола на Subaru Outback IV и Subaru Legacy V.
Не знам поради каква причина, но в даден момент някои от бутоните (най-често тези за усилването и намалянето на звука) на волана престават да работят,
поради лош контакт между съставящите ги елементи. Нагледно това изглежда по този начин (вижте клипа):
http://www.vbox7.com/play:01d6994df0За да разрешим този проблем, е нужно да свалим и разглобим волана, да направим същото и със самите бутони от волана,
да почистим контактуващите повърхности между отделните им елементи и да ги притиснем добре при сглобяването им.
Ето и последоватеността на отделните стъпки, подплатени и със снимки:
1. Откачете плюсовата клема от акумулатора! Не трябва да има никакво остатъчно напрежение в електрическата инсталация на колата,
затова за по-сигурно, натиснете и няколко пъти спирачката. Това се прави с цел, да не направим беля с еър-бега във волана при разглобяването му.
Положителната (плюсова) клема се намира под червения пластмасов капак на акумулатора.
За развиването й, ви трябва ключ № 10
След като я развиете, осигурете сигурна изолация между клемата на акумулатора и тази на електрическата инсталация на автомобила.
2. Сега вече можем да пристъпим към демонтирането на волана.
Той се разглобява сравнително лесно, като първо е необходимо да свалим еър-бега.
Ниско, в ляво и дясно на волана има два болта, които са с Torx глава № 30.
Болтовете така са поставени, че не се изваждат, а остават в самите отвори, въпреки че са развити!
3. След като сме развили страничните болтове, може да свалим еър-бега.
Хванете го внимателно и леко го издърпйте към вас, след което го наклонете на долу по следния начин:
Ще видите жълт кабел на гърба му, който трябва да разкачите. За да махнете буксата, пъхнете тънка права отверка в скобата й и я повдигнете.
Сега вече можете да издърпате буксата.
Следва разкачането на проводника за замасяване. За да го направите, трябва да натисните металната пластинка в центъра на кабелната обувка:
С това еър-бега вече е свободен да се премахне:
Разкачете и бялата букса, която е за бутоните на волана, за да не ви се пречка, докато работите!
4. Сега идва ред да развиете гайката, която държи волана за централния болт.
Преди това обаче, отбележете с маркер (или по някакъв друг начин) положението, в което се намира волана спрямо болта,
за да може после при сглобяването, да ги монтирате в абсолютно същото положение, в което се намират в момента.
За развиването на гайката използвайте ключ № 17:
Без гайка воланът е готов за демонтиране:
Тук ще трябва да приложите малко повече сила, за да измъкнете волана от централния болт...
И... автомобилът изглежда ето така без волан
:
5. Сега можете да занесете волана на някое по-удобно място, където да продължите с разглобяването му.
Ето го и в гръб: вижда се, че има заден черен капак от пластмаса.
За да махнете задния капак, започнте от горната част на волана като внимателно и равномерно от двете страни отделяте пластмасата.
Измъкнете кабелчетата от скобите:
В долната част на волана разтворете малко черната пластмаса и тя постепенно ще се отдели.
С това, премахването на задния пластмасов капак на волана е готово.
6. Сега идва ред да свалим и разглобим блокчето с бутоните за управление на аудио конзолата.
Обърнете волана с гръб и развийте заграденият в кръг винт:
В посочените отвори пъхнете мини клещи като обхванете с "човките" нитът, който е вътре.
Заобикалящият го с черен цвят материал е нещо като гума и разтваряйки клещите, можем постепенно да го измъкнем от отвора.
Същото се отнася и за другия нит.
Като направим това, блокът за управление вече ще е в ръката ни:
7. От тук нататък, продължаваме с разглобяването на самия блок.
Обърнете го и развийте четирите винтчета на гърба му.
Като ги махнете, предната пластмаса може свободно да се отдели от бутоните:
Продължаваме да разглобяваме, като внимателно отваряме трите скобички в различните краища на блока:
Като ги отворим, пред нас вече се показва и самата платка на блокчето:
За да отделим платката, отваряме лекичко четири пластмасови зъбчета, които я придържат към корпуса на блокчето:
Сега вече, отделяйки платката, виждаме как фактически функционират бутоните. С натискане на пластмасовия външен елемент,
се придвижва малка медна пластинка, която е разположена на гърба на "пъпка" в гумен плосък слой между пластмасовите бутони и платката.
На самата платка са разположени ясно различими кръгли области с медни пътечки, с които медните пластинки трябва да контактуват.
8. Вземете спирт (медицински) и (примерно) клечки за уши (доста са ми удобни на мен за подобни дейности).
Почистете хубаво медните пластинки на гумата и медните повърхности на платката.
За по-добро контактуване можем да сложим малко канаколит или някакво друго бързосъхнещо лепило върху гумените "пъпки"
с цел пластмасовите бутони по-плътно да притискат медните пластинки към платката. Капнете съвсем малко лепило!
Не повече от 0,5 - 1 мм! Не рискувайте да стане прекалено "дебел" бутонът и да задържа постоянно във включено състояние!
Слагаме само за тези бутони, които са с две положения (горно и долно). Другите бутони контактуват добре (в моя случай).
Ако при вас повече бутони не работят, сложете на всички "пъпки".
9. След като изсъхне напълно лепилото, започваме процедурата по сглобяването като следваме обратния ред на разглобяването.
Когато сложим платката, залепваме допълнително по един слой изолирбанд за още по-добро притискане между различните елементи на бутоните,
Не слагайте повече от 1 - 2 ленти, защото ще стане много дебело и няма да можете да сложите пластмасите на блока.
Слагаме капачката на блока като се уверяваме, че хубаво е прилепнала и зацепила в скобите:
10. Сглобяваме волана като внимаваме да не забравим някое винтче или част.
И е време отново да се върнем в автомобила.
11. Поставяме волана на мястото му като внимаваме белезите, които сме отбелязали при разглобяването да съвпадат!
Завиваме гайката на централния болт и включваме бялата букса.
12. Монтираме еър-бега като първо свързваме сивия проводника (с кабелната обувка), а после и жълтата букса.
Завиваме страничните torx болтове на волана.
13. Включваме отново положителната клема на акумулатора:
И готово! Сега би трябвало всичко да си работи нормално!
14. Резултатът съм го демонстрирал тук:
http://www.vbox7.com/play:947b14c0bfПо принцип цялата процедура отнема около 30 мин до 1 час - според това как работите.
Надявам се темата да е полезна и да съм помогнал на някого.